درمان تخصصی لک‌های پوستی با استفاده از لیزر

لک‌های پوستی

لکه‌های پوستی یکی از مشکلاتی هستند که به شکل‌های مختلف افراد با آنها درگیر هستند. در واقع، لک اختلافی جزئی در رنگ پوست است که به دلیل تفاوت در میزان رنگ‌دانه‌ ملانین به وجود می‌آید. هر چه رنگ‌دانه بیشتر باشد، رنگ پوست تیره‌تر می‌شود. علاوه بر ژنتیک، عوامل خارجی و داخلی زیادی در ایجاد آنها نقش دارند.

لایه برداری از پوست و استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌ها از رایج‌ترین راه‌های درمانی لک‌ها هستند، اما لیزر از مدرن‌ترین راه‌هایی است که می‌تواند لک‌ها را به خوبی از روی پوست حذف کند.

انواع لک‌های پوستی

• کک مک: لک‌های کوچک قهوه‌ای روشن هستند که در صورت، شانه و پشت دیده می‌شوند. کک و مک‌ها در تابستان پر رنگ‌تر و در زمستان کم‌ رنگ‌تر به نظر می‌رسند.
  • لک پیری: لک‌هایی هستند که در اثر تماس زیاد با آفتاب و بالا رفتن سن ایجاد می‌شوند. این لک‌ها نیز به رنگ قهوه‌ای هستند و گاهی در اندازه وسیع‌تر و پر‌ رنگ‌تر دیده می‌شوند.
  • لک حاملگی: این لک‌های قهوه‌ای رنگ در گونه‌ها، پیشانی و چانه دیده می‌شوند. این لک‌ها در برخی زنان بعد از زایمان ناپدید می‌شوند و روی پوست برخی دیگر تا سال‌ها ماندگارند.
  • لک‌های ناشی از سوء تغذیه: کبود ویتامین ب ۱۲، ویتامین آ، اسید فولیک و ویتامین سی لک‌هایی را در پوست به وجود می‌آورند.
  • لک ناشی از مصرف دارو: مصرف برخی داروها به شکل‌های مختلف در پوست ایجاد لک می‌کند که ممکن است موجب تیرگی در نواحی جوش‌ها شود.
  • لک ناشی از التهاب پوست و بیماری‌‌ها: این نوع لک‌ها در اثر التهاب پوست در اثر برخی بیماری‌ها،‌ سوختگی، جوش جوانی دست کاری شده وغیره به وجود می‌آیند. بعضی بیماری‌ها مانند نارسایی کبدی نیز ممکن است لک‌هایی را روی پوست ایجاد کنند.

درمان لک‌های پوستی

برای درمان لک‌های پوست منشأ ایجاد آنها باید شناسایی شود. به طور معمول، پزشک متخصص پوست با معاینات و گرفتن آزمایش‌های لازم و یا حتی تکه برداری از پوست علت را معلوم و راه درمان را به بیمار پیشنهاد خواهد کرد. اما این روزها یکی از شایع‌ترین و بهترین راه‌های درمان این لک‌ها استفاده از دستگاه‌های لیزر است. میزان رضایت افرادی که از لیزر برای درمان لک‌های پوستی خود استفاده کرده‌اند نشان می‌دهد که این روش یکی از بهترین روش‌های درمانی لک‌ها است.

لیزر فراکشنال CO2 درمان مناسب لک‌های پوست

در کلینیک پوست و مو تندیس، لیزر فراکشنالCO2  بهترین سیستم لایه برداری پوست انجام می‌شود. این لیزر لایه برداری را به شکل ستون‎های نقطه‌ای و میکروسکوپی انجام می‎دهد. در این شیوه احتمال بروز عفونت و سایر عوارض جانبی به‌شدت کم است. با لیزر علاوه بر جای زخم، لک بارداری، کک و مک، چاله‌های فرو رفته در سطح پوست و جای جوش قابل درمان است.

عوارض بعد از این لیزر کم است. زخم سطحی ایجاد شده به ۳ تا ۵ روز و قرمزی به ۲ تا ۴ هفته زمان برای بهبودی نیاز دارد. برای دریافت نتیجه مطلوب فرد باید ماهی یک بار ۳ تا ۴ جلسه مراجعه کند.

بلافاصله پس از لیزر پوست ملتهب می‌شود. این التهاب با کمپرس سرد بر طرف خواهد شد. ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از لیزر محل لیزر حالت آفتاب سوختگی می‌یابد و ۳ تا ۶ روز با پوست‌اندازی رفع می‌شود. در این مدت باید از کرم‌هایی با تجویز پزشک برای ترمیم پوست استفاده شود. از قرار گرفتن در برابر آفتاب شدید باید خودداری شود، زیرا بر درمان تأثیر منفی می‌گذارد.

با هر جلسه مراجعه لک‌ها کمتر و کمتر می‌شوند و در نهایت پس از جلسه چهارم با توجه به نوع لک‌ها تأثیر لیزر به طور شگرفی خود را نشان می‌دهد. ممکن است پزشک تشخیص دهد که با توجه به نوع فرو رفتگی‌ها و لک‌های روی پوست بیمار به جلسات درمانی بیشتری نیاز دارد.