درمان تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروزیس

همه‌ی افراد درگیر تعریق هستند. مردها بیشتر از زن‌ها عرق‌ می‌کنند. با این حال، اگر تعریق بیش از حد دارید، شاید از هایپرهیدروزیس رنج می‌برید. هایپرهیدروزیس، تعریق بیش از حدی است که استفاده از دئودرانت آن را برطرف نمی کند. خوشبختانه، هایپرهیدروزیس مساله‌ای است که می‌توان آن را حل کرد. پروسه‌ی انجام این کار، فرآیندی غیرتهاجمی، ساده و سریع است. برای پرداختن به این مساله، باید درباره‌ی تعریق بیشتر توضیح دهیم.

هایپرهیدروزیس چیست؟

تعریق یکی از راه‌های تنظیم دمای بدن است. با این حال، تعریق تنها در هنگام گرما رخ نمی‌دهد. هیجانات ما بر روی غدد عرق ما تاثیر می‌گذارد. به همین علت است که هنگام عصبی بودن، عرق می کنیم. در کودکی تعریق کمتر است. در این دوران، سطح تعریق پسرها و دخترها برابر است. بعد از دوران بلوغ، هورمون‌های ما تمام غدد عرقی مردان را فعال می‌کنند و این یعنی ۳ میلیون غده.

برخلاف باور عموم، عرق به خودی خود بوی چندانی ندارد. بلکه هنگامی که محتویات و پروتئین و چربی آن با باکتری روی پوست، ترکیب می‌شود، بو ایجاد می‌کند. این ترکیب است که باعث ایجاد بوی تند عرق می‌شود. به همین علت است که ضدتعریق‌های موضعی خوب، دارای عوامل ضدمیکروبی هستند. برای همین، عرق نواحی کشاله و زیربغل، بوی بیشتری دارد. غدد عرقی این نواحی نسبت به سایر نواحی، پروتئین و چربی بیشتری تولید می‌کنند.

نگران تعریق بیش از حد خود نباشید.

اگر به دنبال راهی برای متوقف کردن تعریق بیش از حد خود هستید، همیشه ضدعرق را به دئودرانت ترجیح دهید. ضدعرق‌ها، حاوی مواد فعالی مث نمک آلمینیوم است. ضدعرق‌ها قادر هستند روی پوست شما حالت ژلی پیدا کنند. این کار باعث بسته شدن راه غدد عرقی و کاهش میزان تعریق شما می‌شود.

اما دئودرانت‌ها به اندازه‌ی ضدعرق‌ها موثر نیستند. دئودرانت‌ها صرفاً مواد عطری دارند که بوی عرق را کمرنگ کند. به همین علت بهتر است هنگام خرید، برچسب محصول را چک کنید تا مطمئن شوید که دئودرانت ضدتعریق باشد. دئودرانت ضدتعریق، ماده‌ی ضدتعریقی است که مواد عطری نیز دارد.

دلایل تعریق

در برخی ا ز موارد، تعریق به علت عملکرد هورمون‌ها اتفاق می‌افتد. هایپرهیدروزیس، یک مساله‌ی پزشکی اس. هایپرهیدروزیس با تعریق شدید و غیر قابل کنترل و اکثراً با احساس خجالت همراه است. هایپرهیدروزیس غالباً بر روی زیربغل‌ها، دست‌ها و پاها تاثیر می‌گذارد. با این حال، هر ناحیه‌ای از بدن که غدد عرقی دارد، ممکن است درگیر این مساله شود.

انواع هایپرهیدروزیس

دو نوع هایپرهیدروزیس وجود دارد. نوع اول آن وقتی است که شما بدون هیچ دلیلی، تعریق بیش از حد دارید. این موضوع، عمدتاً در دوران کودکی یا بلوغ اتفاق می‌افتد و به مسائل پزشکی مرتبط نیست. صرفاً غدد عرقی شما، بیش از حد فعالیت می‌کنند و علم پزشکی هنوز درباره‌ی علت این مساله، به قطعیت نرسیده است. گاهی اوقات این مساله بین تمام اعضای یک خانواده دیده می‌شود و در کمال تعجب، این افراد هنگام خواب، درگیر این تعریق بیش از حد نیستند.

نوع دوم هایپرهیدروزیس، هایپرهیدروزیس ثانویه نام دارد. در هایپرهیدروزیس ثانویه، تعریق به علت دیگری رخ می‌دهد. برای مثال، ممکن است این تعریق بیش از حد، جز عوارض جانبی دارویی باشد که شما مصرف می‌کنید. تعریق بیش از حد ممکن است یکی از علائم بیماری یا شرایط پزشکی دیگری باشد. این بیماری‌ها شامل اضطراب فراگیر، دیابت یا بیماری‌های دیگر است. این تعریق ممکن است به یک یا چند ناحیه از بدن شما، محدود باشد. اما در اکثر موارد، کل بدن را درگیر می‌کند و چه در هنگام خواب و چه در بیداری اتفاق می‌افتد.

درمان تعریق بیش از حد

برای درمان تعریق بیش از حد، ابتدا باید بدانید که تعریق شما چگونه است. برای این منظور، باید به پزشک مراجعه کنید. بعد از تشخیص پزشک، می‌توانید درمان تعریق را شروع کنید. برای درمان تعریق، چندین راه پیش روی شماست. این روش‌های درمانی از تجویز داروهای ضدتعریق شروع می‌شود و به جراحی برای برداشتن برخی از غدد تعریق ختم می‌شود. خوب است بدانید که برای درمان تعریق بیش از حد می‌توان از تزریق بوتاکس یا دیسپورت کمک گرفت.

تزریق بوتاکس به غدد عرقی شما، می‌تواند مانع از فعالیت برخی از انتقال دهنده‌های عصبی شود. این انتقال دهنده‌های عصبی غدد عرقی را فعال می‌کنند. به کارگیری بوتاکس برای غدد عرقی، بهترین راه‌حل برای افرادی است که نمی‌خواهند از روش‌های تهاجمی مانند جراحی استفاده کنند. این کار توسط پزشکان متخصص حاضر در کلینیک تندیس انجام می‌شود. با استفاده از این روش بی‌خطر و مطمئن، مشکل شما حل خواهد شد و دیگر لازم نیست که به خاطر بوی عرق بدن خود، نگران و یا خجالت‌زدگی باشید.