انواع، دلایل و درمان روزاسه

روزاسه یک بیماری پوستی مزمن است که بیش از ۱۶ میلیون از شهروندان آمریکا، با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. دلیل اصلی ایجاد آن، هنوز ناشناخته است و هیچ درمان مشخصی برایش وجود ندارد. با این حال، پیشرفت‌های حاصل شده به پزشکان این اجازه را داده است تا این بیماری را از طریق برطرف کردن و به حداقل رساندن علائم و نمودهای آن، کنترل کنند.

چهار زیرگروه برای روزاسه وجود دارد. هر زیرگروه، علائم منحصر به فردی دارد. امکان داشتن بیش از یکی از انواع آن، به طور همزمان وجود دارد. علامت آن برآمدگی کوچک و تاول‌گونه‌ی قرمزی است که در دوره‌های عود نمایان می‌شود. به طور معمول، روزاسه، تنها بر پوست بینی، گونه و پیشانی تاثیر می‌گذارد. دوره‌ی عود این بیماری، معمولاً به شکل دایره‌ای اتفاق می‌افتد. به این معنا که علائم برای هفته‌ها یا ماه‌ها وجود دارند. سپس از بین رفته و دوباره باز می‌گردند.

انواع روزاسه

۴ نوع روزاسه عبارتند از:

روزاسه erythematotelangiectatic یا (ETR): این نوع روزاسه با قرمزی پوست، گرگرفتگی و عروق خونی قابل مشاهده همراه است.

روزاسه  papulopustular: این نوع روزاسه با جوش‌های آکنه‌مانند همراه است و اغلب در زنان میانسال دیده می‌شود.

روزاسه rhinophyma: نوع نادری از این بیماری است که با ضخیم شدن پوست روی بینی همراه است. این نوع از روزاسه معمولاً در مردان دیده می‌شود و غالباً با نوع دیگری از آن همراه است.

روزاسه‌ ocular: علائم این نوع از روزاسه، در اطراف چشم‌ها دیده‌ می‌شود.‌

علائم روزاسه

هر یک از انواع این بیماری، علائم متفاوتی دارد.

علائم روزاسه‌ ETR:

• حساسیت چشمان به نور
  • ایجاد کیست در ناحیه‌ی چشمان

عوامل ایجاد روزاسه

عامل ایجاد این بیماری هنوز به درستی مشخص نشده است. عامل ایجاد آن می‌تواند ترکیبی از عوامل وراثتی و محیطی باشد. برخی از عوامل ممکن است باعث تشدید علائم شوند که شامل موارد زیر می‌باشند:

• خوردن غذاهای تند
  • خوردن خوراکی‌هایی که سینامالدهید مرکب دارند مثل شکلات، دارچین، گوجه و مرکبات
  • وجود پروتئین کاتلیسیدین که از پوست در قابل عفونت محافظت می‌کند.
  • انگل پوستی دمودکس و باکتری‌ همراه آن، باسیلوس اولرونیوس
  • داشتن باکتری روده‌ی هلیکوباکتر پیلوری
  • نوشیدن قهوه‌ یا چای داغ

فاکتورهای خطر روزاسه

برخی عوامل و فاکتورها، باعث می‌شود که شما نسبت به دیگران برای ابتلا به روزاسه مستعدتر باشید. بیماری اغلب در افرادی که بین ۳۰ تا ۵۰ سال سن دارند، دیده می‌شود. همچنین این بیماری در بین افرادی که پوست روشن، موهای بلوند و بور و چشمان آبی دارند، شایع‌تر است. برخی از عوامل ژنتیکی نیز در آن موثر هستند. به عنوان مثال داشتن سابقه ابتلا به بیماری در خانواده یا داشتن اجداد اسکاندیناویایی یا سلتی در ابتلا به آن موثر است. زنان نسبت به مردان برای ابتلا به این بیماری مستعدتر هستند. با این حال، مردانی که درگیرش می‌شوند، معمولاً علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند.

از کجا بدانیم که به روزاسه مبتلا هستیم؟

پزشکان با معاینه‌ی پوست، به راحتی قادر به تشخیص بیماری  هستند. در برخی از موارد، پزشک برای کسب اطمینان از اینکه شما مبتلا به این بیماری هستید هستید یا درگیر یک بیماری پوستی دیگر هستید، شما را به متخصص پوست ارجاع می‌دهند.

درمان روزاسه

این بیماری قابل درمان نیست. اما می‌توان برای کنترل علائم آن، اقداماتی انجام داد. حتماً از شوینده‌ها و محصولات  پوستی بر پایه‌ی آب و فاقد چربی استفاده کنید. از محصولاتی که دارای الکل، منتول و عوامل لایه‌بردار هستند، استفاده نکنید. این مواد تشکیل‌دهنده باعث تشدید علائم خواهند شد.

پزشک، برنامه‌ی درمانی را به کمک شما تهیه خواهد کرد. این برنامه معمولاً رژیمی از آنتی‌بیوتیک‌های خوردنی و کرم‌های آنتی‌بیوتیک است. لیستی از مواد آرایشی مورداستفاده  و غذاهایی که میل می‌کنید، داشته باشید. این کار به شما کمک خواهد کرد که بدانید چه کارهایی علائم شما را بدتر می‌کند.

سایر اقدامات مراقبتی شامل موارد زیر است:

• استفاده از ضد آفتاب و پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب
  • پرهیز از مصرف الکل
  • استفاده از لیزر و نوردرمانی برای برخی از موارد شدید روزاسه
  • درمان میکرودرم برای کاهش روند ضخیم شدن پوست
  • استفاده از آنتی‌بیوتیک و داروهای چشمی برای روزاسه‌ی چشمی

برای داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان کلینیک تندیس در ارتباط باشید.