علائم، دلایل و درمان اگزما

اگزما چیست؟

اگزما که درماتیت آتوپیک، نیز نامیده می‌شود، یک بیماری پوستی است که در طی آن، برخی از نواحی پوست ملتهب و تحریک می‌شود. اگزما، غالباً در خردسالان و بچه‌ها و روی صورت نوزادان دیده می‌شود. با این حال، اگزما، در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان زیادی دیده می‌شود. دلایل و درمان علائم اگزما در ادامه‌ی این متن آمده است.

انواع اگزما

غالباً وقتی افراد از اگزما صحبت می‌کنند، منظور آن‌ها از اگزما، درماتیت آتوپیک است. این نوع اگزما، پوست خشک است، خارش دارد و همراه با تحریکات قرمز است. این نوع از اگزما، شایع‌ترین و مزمن‌ترین نوع اگزما است. سایر انواع اگزما عبارتند از:

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی، به وسیله‌ی تماس با عامل محرک ایجاد می‌شود. این عامل می‌تواند ماده‌ی شوینده، حلال‌های شیمیایی و هرگونه اصطکاک باشد. در این درماتیت، سوختگی، خارش و قرمزی رخ می‌دهد. التهاب، با از بین رفتن عامل مذکور، از بین می‌رود.

درماتیت دیس هیدروتیک

درماتیت دیس هیدروتیک، بر روی انگشتان و کف دست و پاها اثر می‌گذارد. این نوع درماتیت، باعث ایجاد پوسته‌ و خارش می‌شود. این پوسته‌ها، قرمز و دردناک هستند. این نوع از درماتیت در زنان شایع‌تر است.

درماتیت نومولار

درماتیت نومولار، باعث پوسته‌های خشک و دایره‌ای در ماه‌های زمستانی می‌شود. این نوع از درماتیت در مردان شایع‌تر است و معمولاً بر روی پاها اثر می‌گذارد.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک، باعث ایجاد پوسته‌های قرمز همراه با خارش می‌شود. این نوع از درماتیت، بیشتر در نواحی‌ای مانند کناره‌های بینی، پلک‌ها، ابروها و پشت گوش دیده می‌شود.

علائم اگزما چیست؟

مهم‌ترین نشانه‌ی اگزما، پوست خشک، زبر، پوسته‌پوسته، ملتهب و همراه با خارش است. این علائم ممکن است بروز پیدا کند، تسکین یافته و سپس دوباره بروز و تشدید پیدا کند. اگزما ممکن است در هر ناحیه‌ای از بدن بروز پیدا کند، اما به طور معمول در نواحی ساعد، داخل بازوها، پشت زانوها و سر (به خصوص در نواحی گونه‌ها و کف سر) دیده می‌شود. این بیماری مسری نیست و در برخی موارد با افزایش سن، از شدت آن کم می‌شود.

سایر علائم عبارتند از:

• خارش شدید
  • پوست ضخیم و خشک
  • پوسته‌های خاکستری-قهوه‌ای یا قرمز رنگ
  • برآمدگی‌های کوچک که در هنگام خارش، مایع چرکین از آن‌ها خارج می‌شود.
  • پوسته‌های خشک با چرک زرد رنگ که می‌تواند نشانه‌ی عفونت باشد.

خارش نواحی اگزما، باعث التهاب و تحریک بیشتر پوست می‌شود. این موضوع ممکن است باعث عفونت شود و باید با آنتی‌بیوتیک درمان شود.

چه عواملی باعث ایجاد اگزما می‌شوند؟

دلیل اصلی ایجاد اگزما هنوز به طور کامل مشخص نیست. با این حال، باور ما بر آن است که اگزما زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن به شکل بیش‌فعالی عمل کند و در هنگام قرار گرفتن در معرض عوامل محرک، بیش از حد پاسخ می‌دهد.

در برخی از موارد، اگزما به دلیل پاسخ غیرطبیعی به پروتئین‌هایی که بخشی از بدن هستند، ایجاد می‌شود. در حالت عادی، سیستم ایمنی بدن، پروتئین‌های خود بدن فرد را تشخیص می‌دهد و تنها به پروتئین‌های متهاجم مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها، حمله می‌کند.در اگزما، بدن قادر به تشخیص تفاوت بین این دو نوع پروتئین نیست و اینه موضوع باعث ایجاد التهاب می‌شود.

عود اگزما زمانی رخ می‌دهد که یک یا بیشتر از یکی از علائم اگزما بر روی پوست مشخص شود. عوامل تشدید کننده‌ی بروز اگزما عبارتند از:

• بالا رفتن دمای بدن
  • تعریق
  • تغییرات دمایی
  • افت ناگهانی رطوبت
  • استرس
  • آلرژی به غذا
  • مواد شیمیایی موجود در پاک کننده‌ها و شوینده‌ها که پوست را خشک می‌کنند.
  • عفونت تنفسی
  • حساسیت به موی حیوانات
  • مواد زبر مانند پشم
  • پارچه‌ی مصنوعی

عوامل بالابرنده‌ی احتمال ابتلا به اگزما کدامند؟

چندین عامل، احتمال ابتلا به اگزما را افزایش می‌دهد. اگزما در کودکانی که درگیر آسم یا تب بونجه هستند، شیوع بیشتری دارد و بزرگسالانی که بعد از این سنین، درگیر این بیماری هستند، معمولاً تا قبل از ۳۰ سالگی، این علائم را بروز می دهند. افرادی که بین اعضای خانواده‌شان، سابقه‌ی آسم وجود دارد، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اگزما قرار دارند.

درمان اگزما

یک متخصص پوست یا آلرژی می‌تواند در کمک به شما برای بهبود روند درمان اگزما موثر یاشد. در برخی از موارد، استفاده از بیش از یک درمان نیز می‌تواند موثر باشد.

برخی از درمان‌های موثر عبارتند از:

درمان‌های دارویی

این داروها، از طریق متوقف کردن هیستامین، عمل می‌کنند. هیستامین باعث بروز واکنش‌های حساسیت‌ می‌شود. این داروها عبارتند از: سیتریزین، دیفن‌هیدرامین، فکسوفنادین، لوراتادین

برخی از آنتی‌هسیتامین‌ها ممکن است باعث خواب‌آلودگی شود. بنابراین توصیه می‌شود که هنگامی از آنتی‌هیستامین استفاده کنید که نیاز نباشد هوشیار باشید.

کرم‌ها و پمادهای کورتیزون می‌تواند به تسکین خارش کمک کند. با این حال، استفاده‌ی طولانی مدت از این کرم‌ها باعث عوارض جانبی از جمله: نازک شدن پوست، تحریک پوست و تغییر رنگ پوست، خواهد شد.

تراپی‌ها

نور درمانی یا فوتودرمانی از لامپ‌های خورشیدی یا فرابنفش استفاده می‌کند تا از پاسخ‌های سیستم ایمنی بدن که منجر به اگزما می‌شود، پیشگیری کند. این کار می‌تواند از عفونت پوستی باکتریایی پیشگیری کند.

تغییرات سبک زندگی

• استرس می تواند باعث تشدید علائم شود. روش‌های کاهش استرس عبارتند از:
  • انجام تمرین برای تنفس عمیق
  • یوگا
  • مدیتیشن
  • گوش‌دادن به موسیقی آرامش‌بخش

کمپرس سرد می‌تواند به کاهش خارش کمک کند. همچنین قرار گرفتن در وان آب گرم یا ولرم برای ۱۵ الی ۲۰ دقیقه نیز مفید است.

درمان‌های جایگزین

درمان‌های جایگزین ممکن است به کاهش و تسکین علائم اگزما کمک کند. قبل از استفاده از هر یک از مکمل‌های گیاهی یا روتین‌های ورزشی جدید، با پزشک خود مشورت کتید تا از عوارض احتمالی به دور باشید. درمان‌های خانگی رایج برای اگزما عبارتند از:

• طب سوزنی
  • آروماتراپی (رایحه‌درمانی)
  • تکنیک‌های آرام‌سازی مانند مدیتیشن، یوگا، آرام‌سازی عضلات یا تصویرسازی ذهنی هدایت شده
  • روغن‌ آفتابگردان، نارگیل، پامچال
  • چای سبز، سیاه یا اولونگ

جمع بندی

هیچ درمان مشخصی برای اگزما وجود ندارد. با این حال، علائم اگزما با درمان مناسب قابل کنترل است. این درمان‌ها، شامل ترکیبی از تغییرات در سبک زندگی و درمان‌های دارویی است. در برخی از موارد، اگزما باعث بروز مشکلات سلامتی دیگری نیز می‌شود. عفونت‌های پوستی مانند زرد زخم با خارش مداوم پوست ایجاد می‌شوند. اگر هنگام خارش پوست، پوست خراش ببیند، باکتری و ویروس‌ها می‌توانند وارد شوند.

نورودرماتیت نیز به وسیله‌ی خارش مداوم پوست ایجاد می‌شود و باعث قرمزی و تیرگی پوست خواهد شد. نورودرماتیت شرایط خطرناکی نیست. با این حال ممکن است حتی در زمان فعال نبودن اگزما، باعث تغییر رنگ دائمی پوست شود.

بسیاری از افراد مبتلا به اگزما، اظهار دارند که درباره‌ی پوست خود احساس خوبی ندارند و احساس خجالت می‌کنند. دریافت درمان صحیح و مناسب و کنترل کردن استرس به تسکین علائم کمک می‌کند. گروههای حمایتی، می‌توانند به افراد کمک کنند تا با شرایط جدید کنار بیایند.

از آن‌جا که تعریق باعث خارش می‌شود، انجام تمرین‌های شدید، برای افراد مبتلا به اگزما مناسب نیست. در هنگام عود اگزما از فعالیت‌های جسمانی شدید بپرهیزید. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص با کارشناسان و پزشکان متخصص کلینیک تندیس در تماس باشید.