چه عواملی باعث ایجاد پسوریازیس می‌شود؟

پسوریازیس، یک بیماری خودایمنی است که در طی آن برخی از نواحی پوست، ملتهب می‌شود.رایج‌ترین نوع پسوریازیس، پسوریازیس پلاکی است که در طی آن، نواحی سفید و قرمزی بر روی پوست ایجاد می‌شود. امکان دارد که این التهابات، در هر ناحیه‌ی بدن بروز پیدا کند اما معمولاً التهابات پسوریازیس، بر روی بازوها، زانوها و کف سر دیده می‌شود.

تقریباً ۷٫۵ میلیون نفر در ایلات متحده، به نوعی با این بیماری درگیر هستند. آیا پسوریازیس واگیر دارد؟ آیا امکان انتقال مشکلات پوستی به وسیله‌ی تماس با التهابات وجود دارد؟ چه عواملی باعث ایجاد پسوریازیس می‌شود؟ چگونه احتمال بروز التهاب را کاهش دهیم؟ برای پاسخدهی به این سوالات در ادامه‌ی متن با ما همراه باشید.

آیا پسوریازیس واگیردار است؟

پسوریازیس واگیر ندارد. این بیماری برخلاف برخی بیماری‌های پوستی مانند زردزخم، گال، MRSA، به علت وجود باکتری‌های مسری یا عفونت ایجاد نمی‌شود.پسوریازیس، یک بیماری خودایمنی است. آکادمی پوست آمریکا، اظهار می‌دارد که برای بروز این بیماری، باید ژن‌های مشخصی داشته باشید. داشتن این ژن‌ها، لزوماً به این معنی نیست که شما در آینده به این بیماری مبتلا خواهید شد. با این حال، در صورت داشتن این ژن‌ها، عوامل محیطی در فعال‌سازی این شرایط تاثیرگذار است.

انواع پسوریازیس

۵ نوع پسوریازس وجود دارد. هرکدام از انواع پسوریازیس تحریکات متفاوتی دارد که ممکن است شبیه بیماری‌های پوستی واگیردار باشد.

پسوریازیس پلاکی

پسوریازیس پلاکی، باعث ایجاد تکه‌های برآمده و قرمز پوست می‌شود. این پوسته‌ها، با یک لایه‌ی نقره‌ای از سلول‌های مرده، پوشش داده می‌شوند.

پسوریازیس خالدار

پسوریازیس خالدار، باعث ایجاد لکه‌های قرمز در سرتاسر پوست می‌شود. این حالت، غالباً بعد از بیماری یا عفونت‌هایی مثل گلودرد میکروبی رخ می‌دهد.

پسوریازیس معکوس

پسوریازیس معکوس، باعث ایجاد پوسته‌های قرمز و دردناک پوست می‌شود. این نوع پسوریازیس، غالباً در پشت زانو، زیربغل و کشاله‌ی ران ایجاد می‌شود.

پسوریازیس پوسچولار

پسوریازیس پوسچولار، باعث ایجاد برآمدگی‌های چرکی دردناک بر روی کف دست و پا می‌شود که با خارش همراه است. پسوریازیس پوسچولار، ممکن است باعث بروز علائمی مشابه سرماخوردگی شود که تب و لرز و کاهش اشتها از جمله‌ی این علائم است.

پسوریازیس اریترودرمیک

پسوریازیس اریترودرمیک، باعث می‌شود که پوست به رنگ قرمز روشن دربیاید. این حالت به آفتاب‌سوختگی شدید شباهت دارد. بدن نمی‌تواند دمای مناسب خود را حفظ کند و این موضوع ممکن است باعث تپش قلب، درد شدید و خارش شدید شود. پسوریازیس اریترودرمیک یک شرایط اورژانسی است و باید فوراً به پزشک مراجعه کرد.

چه عواملی باعث تشدید بروز پسوریازیس می‌شود؟

بسیاری از عوامل محیطی و مربوط به سبک زندگی ما، ممکن است باعث تشدید و بروز پسوزیاریس شود. همه‌ی افراد مبتلا به پسوزیاریس، تحت تاثیر عوامل تشدید‌کننده‌ی مشابهی نیستند.

عوامل رایج عبارتند از:

قرار گرفتن در معرض آفتاب

سیگار کشیدن

تروماهای پوستی، مانند بریدگی، گزیدگی حشرات و سوختگی

استرس

قرار گرفتن در معرض سرمای شدید

داروهایی مانند داروهای فشار خون، لیتیوم و یدید

مصرف بیش از حد مشروبات الکلی

در نظر داشته باشید که سیگار کشیدن، صرفاً یک عامل تشدید‌کننده نیست. بلکه در افزایش شدت بیماری و پیشرفت آن نیز موثر است. تحقیقات نشان می‌دهد که سیگار کشیدن ممکن است باعث یکی از پنج مورد پسوریازیس شود و ریسک ابتلا را مضاعف شود. این مساله ممکن است به علت تاثیرات نیکوتین بر روی سلول‌های پوستی، التهاب پوست و سیستم ایمنی شما باشد. اگرچه برخی افراد بر این باورند که آلرژی‌ها و برخی غذاها ممکن است پسوریازیس را تشدید کنند. اما این ادعا غالباً بی پایه و اساس است.

بروز و درمان پسوزیاریس

بر اساس بنیاد ملی پسوزیاریس، پسوریازیس اغلب بین سنین ۱۰ تا ۳۵ سالگی بروز پیدا می‌کند. با این حال، این بیماری ممکن است در هر سنی بروز پیدا کند. با این حال، حدود ۱۵ درصد افراد دارای پسوریازیس، قبل از سن ده سالگی، تشخیص داده می‌شوند. در برخی موارد معدود، این بیماری در نوزادان نیز دیده می‌شود. اغلب پزشکان، پسوریازیس را تشخیص می‌دهند. بیشتر پزشکان این بیماری را با ویزیت ظاهر پوست و بررسی تاریخچه‌ی خانوادگی فرد مراجع، تشخیص می‌دهند. اگریکی از والدین شما دارای این بیماری است، شما در خطر ابتلا قرار دارید. هردوی والدین دارای دارای بیماری هستند، ریسک ابتلا بالاتر می‌رود.

هیچ درمان مشخصی، برای این بیماری وجود ندارد. بیماری ممکن است فروکش کند. با این حال، هدف درمان، متوقف کردن یا کاهش روند نمود زخم‌ها و التهابات است. این کار از طریق کاهش رشد سلول‌های پوستی و کاهش التهابات و صاف کردن پوست انجام می‌شود. این کار از طریق دارو، درمان های موضعی و نوردرمانی انجام می شود.

جمع‌بندی

این بیماری، در هیچ شکلی از آن، مسری نیست. این یک شرایط خودایمنی است، نه یک بیماری عفونی. اگر فردی را دیدید که چنین تفکری دارد، چند دقیقه را به برطرف کردن این سوتفاهم اختصاص دهید. این کار باعث می‌شود درک و پذیرش این مساله در جامعه افزایش یابد. نظرسنجی انجام شده در سال ۲۰۰۳، نشان دهنده‌ی اهمیت آموزش و ارتقای اطلاعات درباره‌ی پسوریازیس است. نتایج نظرسنجی مذکور نشان‌دهنده‌ی پایین بودن اعتماد به نفس در ۷۳ درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس شدید و ۴۸ درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس خفیف است. ۶۴ درصد از پاسخ‌دهندگان بیان کردند که افراد جامعه از مسری بودن پسوریازیس واهمه دارند و ۴۵ درصد آنها بیان کردند که افراد دارای پسوریازیس در جامعه، مورد تمسخر واقع می‌شوند. پس فراموش نکنید که داشتن اطلاعات کافی درباره‌ی این بیماری و انتقال این اطلاعات به سایر افراد، از اهمیت زیادی برخوردار است. برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان کلینیک تندیس در ارتباط باشید.