عوارض و خطرات لیزر ناحیه صورت - کلینیک تندیس

عوارض لیزر موهای زائد صورت


زیبایی و جذابیت همیشه مورد توجه بشر به خصوص خانم‌ها بوده است. استفاده از روش‌هایی که بتوان به کمک آن پوست را زیباتر و شفاف‌تر کرد، همیشه روی زیبایی تأثیر به‌سزایی داشته است. لیزر صورت از درمان‌های چندمرحله‌ای است که به دلایل مختلف از آن استفاده می‌شود. لیزر موهای زائد، لیزر لک و کک مک، از بین بردن اسکار و جای زخم و … همگی از مواردی است که در کلینیک‌های زیبایی مورد توجه قرار دارند. در این بین، عوارض و خطرات لیزر بخشی از نگرانی‌هایی است که مراجعه‌کنندگان به این مراکز دارند و ترجیح می‌دهند اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند. با ما همراه باشید تا بیشتر این موضوع را بررسی کنیم.

عوارض لیزر موهای زائد صورت

هر چند به طور کلی لیزر صورت جزو عمل‌های زیبایی و ساده‌ی بدون عارضه است؛ اما در صورتی که کار به صورت استاندارد و طبق اصول لیزردرمانی انجام نشود، عوارض و خطراتی را به همراه خواهد داشت. برخی از این عوارض و خطرات لیزر را در ادامه بررسی می‌کنیم.

عوارض و خطرات لیزر ناحیه صورت - کلینیک تندیس
  • خطرات لیزر صورت برای چشم

چشم یکی از بخش‌های بسیار حساس صورت است و باید در مراقبت از آن دقت لازم را داشت. در طول درمان با لیزر، ممکن است اشعه به چشم برسد و آسیب‌های جدی ایجاد کند . خطرات لیزر صورت برای چشم، از اهمیت بالایی برخوردار است و در طی درمان با لیزر باید حتماً از عینک‌های ایمنی مخصوص استفاده شود.

  • عوارض و خطرات لیزر صورت در بارداری

یکی از زمان‌های حساس زندگی خانم‌ها، دوران بارداری است. در این دوره، باید از روش‌های درمانی و دارویی با احتیاط استفاده کرد.. به همین علت استفاده از لیزر نیز در این زمان باید محدود شود. هر چند لیزر صورت اثر شناخته‌شده‌ای روی جنین و مادر ندارد؛ به خصوص که اشعه‌ی لیزر به عمق پوست نفوذ نمی‌کند، اما در سه ماه اول بارداری، این درمان اصلا توصیه نمی‌شود.

همچنین لیزر موهای زائد در این دوران به علت بارداری و هورمون‌های مربوط به آن، نتیجه‌ی زیادی به همراه نخواهد داشت.

  • عوارض و خطرات لیزر برای پوست‌های تیره

یکی از گروه‌هایی که لیزر روی پوست آن‌ها اثرات سوختگی زیادی بر جای می‌گذارد، افرادی با پوست تیره هستند. این نوع پوست دارای رنگ‌دانه‌های زیاد است. به همین علت اشعه‌ی لیزر بیشتر توسط آن جذب شده و این نوع پوست بیشتر دچار سوختگی ناشی از لیزردرمانی می‌شود. البته دستگاه‌هایی وجود دارند که بر اساس شرایط پوست‌های تیره طراحی شده‌اند و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

عوارض و خطرات لیزر ناحیه صورت - کلینیک تندیس
  • خطرات لیزر برای زخم روی پوست

از دیگر نکاتی که باید قبل از انجام لیزر به آن توجه کنید، زخم‌های روبازی است که ممکن است روی پوست وجود داشته باشند. بهتر است محدوده‌ی اطراف و خود زخم را در معرض اشعه‌ی لیزر قرار ندهید. به خصوص در مواقعی که زخم گسترده یا عمیق است، باید این مسئله بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در صورتی که روی صورت خود زخم دارید، بهتر است پس از ترمیم زخم و بهبود آن، لیزر را انجام دهید تا از عوارض و خطرات لیزر در امان باشید..

  • لک و سوختگی ناشی از لیزر

یکی از عوارض و خطرات لیزر، سوختگی‌های ایجاد شده بر روی پوست است. همان‌طور که گفته شد، لیزر به کمک اشعه کار می‌کند و سبب ایجاد گرما و حرارت در بافت‌های پوست می‌شود. در صورتی که دستگاه لیزر بر اساس نوع پوست تنظیم نشود، احتمال ایجاد سوختگی بر روی پوست وجود دارد. در مواقعی که تکنسین به‌خوبی لیزر را تنظیم نمی‌کند یا شرایط پوستی فرد قبل از انجام لیزر بررسی نمی‌شود، احتمال سوختگی با لیزر و ایجاد لک‌های دائمی بر روی پوست وجود دارد. به همین علت مراجعه به مراکز معتبر و تکنسین‌های کارآزموده و ماهر بسیار مهم است.

  • بیماری و عفونت‌های ناشی از لیزر صورت

برخی از بیماری‌های پوستی مانند انواع قارچ‌های پوستی، قابل‌سرایت از فردی به فرد دیگر هستند. تکنسین‌هایی که لیزردرمانی را انجام می‌دهند، باید به این نکته دقت کنند که پس از اتمام جلسه‌ی لیزر، محل تماس با پوست را ضدعفونی و تمیز کنند. اکثر دستگاه‌های لیزر، تنظیماتی دارند که سر لیزر را ضدعفونی کرده و در صورتی که میکروبی روی آن قرار داشته باشد، از بین می‌برند.

اگر در استفاده از لیزر اقدامات بهداشتی رعایت نشود، بیماری و عفونت از دیگر عوارض و خطرات لیزر است که می‌تواند در ناحیه‌ی صورت ایجاد شود.

  • درد و سوزش ناحیه‌ی صورت

گاهی اوقات در حین انجام لیزر یا تا چند ساعت پس از آن، احتمال درد و سوزش در ناحیه‌ی صورت وجود دارد. البته این عوارض به مرور زمان کاهش یافته و از بین می‌روند. ایجاد سوزش در ناحیه‌ی صورت به علت اشعه‌ی تابیده‌شده بر روی پوست است.

  • عوارض موقتی استفاده از لیزر برای صورت

هنگامی که اشعه‌ی لیزر با پوست تماس پیدا می‌کند، . حرارت ناشی از لیزر و گرمای آن باعث می‌شود تا پوست قرمز شده و فرد روی پوست خود گرما احساس کند. همچنین در برخی موارد تورم و التهاب نیز اتفاق می‌افتد. معمولا این عوارض ایجادشده پس از چند ساعت به طور کامل از بین می‌روند. به همین علت نگرانی‌ای از بابت این عوارض نخواهید داشت و وجود این عوارض طبیعی است.

عوارض و خطرات لیزر ناحیه صورت - کلینیک تندیس

چگونه می‌توان از عوارض لیزر موهای زائد صورت در امان بود؟

احتمالاً هنگامی که در مورد عوارض و خطرات لیزر ناحیه‌ی صورت بحث می‌شود، ممکن است نگران شوید که نه تنها پوست صورتتان بهبود پیدا نکند، بلکه مشکلات دیگری هم به وجود آید. نیازی به نگرانی نیست. قطعاً در صورتی که از خدمات کلینیک‌ها و مراکز درمانی معتبر استفاده کنید، خدمات درمانی به‌خوبی انجام می‌گیرد و مشکلی از بابت عوارض پوستی یا عفونی نخواهید داشت. در این کلینیک‌ها خدمات لیزر زیر نظر پزشک متخصص انجام می‌گیرد و تکنسین‌ها نیز آموزش‌های لازم را دیده‌اند تا بهترین خدمات را به مراجعه‌کنندگان ارائه دهند.

به‌علاوه پس از انجام لیزر باید نکاتی مانند استفاده از ضدآفتاب و دوری از نور خورشید را رعایت کنید.

عوارض و خطرات لیزر ناحیه صورت - کلینیک تندیس

نتیجه‌گیری عوارض لیزر صورت

لیزردرمانی باید با دقت انجام شود تا عوارضی بر روی پوست ایجاد نکند. برای جلوگیری از عوارض و خطرات لیزر چه دائمی و چه طولانی مدت ، باید درمان به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام شود. برخی از عوارض لیزر موقتی هستند و برای مدت کوتاهی وجود دارند. این عوارض مانند قرمزی و سوزش پوست بعد از چند ساعت رفع می‌شوند و نیازی نیست نگران آنها باشید. با این حال در صورتی که در کلینیک‌های نامعتبر و مراکز غیربهداشتی لیزردرمانی را انجام دهید، ممکن است عوارض و خطرات لیزر در قالب مشکلاتی مانند لک و سوختگی ناشی از لیزر و عفونت‌های قارچی ایجاد شود. به همین دلیل برای دریافت این خدمات باید به مراکز معتبر و کلینیک‌های لیزر دارای مجوز و زیر نظر پزشک مراجعه کنید تا نگرانی نداشته باشید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *