جوانسازی با میکرونیدلینگ

جوانسازی با میکرونیدلینگ

هر آنچه که باید درباره جوانسازی با میکرونیدلینگ بدانید

در پاسخ به سوال میکرونیدلینگ چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ باید گفت یک تکنیک کم‌تهاجمی با قابلیت تحریک تولید کلاژن است که برای درمان مشکلات پوستی و علائم پیری استفاده می‌شود. در واقع پزشک از تماس سوزن‌های ظریف و استریل برای از بین بردن سلول‌های پوستی آسیب‌دیده و قدیمی استفاده می‌کند. بدین‌شکل، زمینه تولید سلول‌های جدید و افزایش تولید پروتئین‌های ساختاری کلاژن و الاستین فراهم می‌شود.

طبق گفته انجمن پوست آمریکا (AAD)، روند بهبودی پوست پس از میکرونیدلینگ می‌تواند به کاهش ظاهر انواع اسکار (جای زخم)، لکه‌های تیره و هم‌چنین بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند. جالب است بدانید که طبق نتایج یک تحقیق معتبر در سال 2021، این روش در تقویت رشد مو در افراد مبتلا به آلوپسی (ریزش مو) نیز موثر است.

اگر از سلامت عمومی خوبی برخوردار هستید و نگرانی‌های پوستی خاصی دارید که به درمان‌های خانگی یا سایر انواع روش‌ها مانند لایه‌برداری شیمیایی پاسخ نداده‌اند، ممکن است کاندیدای ایده‌آلی برای انجام میکرونیدلینگ باشید. حتما در این زمینه با یک پزشک متخصص پوست و موی متبحر مشورت کنید.

مزایای میکرونیدلینگ برای پوست

این روش زیبایی به‌دلیل مزایای زیاد و معایب اندک خود محبوبیت زیادی پیدا کرده است. پوست را با حداقل ناراحتی و در کوتاه‌ترین زمان جوانسازی می‌کند و می‌توان شیوه انجام آن را متناسب با نیازهای هر فرد تنظیم کرد. از دیگر مزایای میکرونیدلینگ باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود ظاهر انواع اسکار به‌خصوص اسکار آکنه
  • کاهش ظاهر خطوط ریز و چین‌و‌چروک‌های صورت
  • کاهش سایز منافذ پوست
  • کاهش علائم هایپرپیگمانتاسیون یا لکه‌های تیره پوست
  • بهبود خاصیت ارتجاعی و رفع شلی پوست
  • افزایش روشنایی یا درخشندگی پوست

قابل ذکر است که هزینه میکرونیدلینگ نسبت به لیزردرمانی بسیار کمتر است و حتی ممکن است برای برخی از افراد بهتر از لیزر عمل کند. معمولا پزشکان برای افرادی‌که پوست تیره‌ای دارند، انجام میکرونیدلینگ را به لیزردرمانی ترجیح می‌دهند زیرا تماس نور لیزر می‌تواند بر رنگدانه‌های پوست تأثیر بگذارد.

از میکرونیدلینگ برای جوانسازی کدام نواحی از بدن استفاده می‌شود؟

اگرچه میکرونیدلینگ بیشتر برای صورت کاربرد دارد، اما گاهی اوقات از آن برای رفع ترک‌های پوستی یا جای زخم سایر نواحی بدن نیز استفاده می‌شود. اخیرا یک مطالعه معتبر نشان داد که در صورت ترکیب میکرونیدلینگ با روش تزریق فیلر، می‌توان به‌خوبی ترک‌های پوستی روی ران‌ها و ناحیه شکم را برطرف کرد.

مکانیسم عمل میکرونیدلینگ برای جوانسازی پوست

در اصل میکرونیدلینگ با هدف تحریک تولید کلاژن بیشتر در پوست انجام می‌شود. خراش‌های ناشی از این روش باعث آسیب جزئی به پوست می‌شود و پوست با ساخت یک بافت جدید غنی از کلاژن پاسخ می‌دهد. مطمانا بافت جدید پوست از نظر کیفیت و تناژ رنگی یکدست‌تر است.

معمولا پوست در اثر افزایش سن یا آسیب، کلاژن خود را از دست می‌دهد. با تحریک پوست به ساختن بافت جدید، کلاژن اضافی ممکن است به سفت‌تر شدن پوست کمک کند.

نحوه انجام روش میکرونیدلینگ

در طول این روش زیبایی، پزشک با استفاده از ابزاری شبیه قلم که دارای سوزن‌های ریز و استریل است سوراخ‌های کوچکی زیر پوست ایجاد می‌کند. نوک سوزن‌ها آنقدر کوچک هستند که احتمالا متوجه درد ناشی از تماس آن‌ها نخواهید شد. البته قبل از عمل نیز یک کرم بی‌حسی موضعی روی صورت شما مالیده می‌شود.

سوزن‌ها باید به‌صورت یکنواخت با تمام نواحی پوست صورت در تماس باشند تا در نهایت ظاهری یکدست حاصل شود. کل فرآیند میکرونیدلینگ ممکن است 1 تا 2 ساعت طول بکشد. در نهایت پزشک با ماساژ صورت به کمک یک سرم غنی‌شده، جلسه درمانی شما را به پایان می‎رساند.

بیشتر بخوانید : کاشت ریش

نکات قابل توجه قبل از میکرونیدلینگ

قبل از انجام این روش حتما با پزشک خود در مورد اصول آماده‌شدن صحبت کنید. ممکن است لازم باشد مصرف برخی داروها مانند ایبوپروفن، آسپرین و داروهای درمان آکنه (مانند آکوتان) را متوقف کنید.

هم‌چنین توصیه می‌شود از مصرف مواد غذایی که ممکن است حساسیت پوست شما را افزایش دهند، خودداری کنید. پزشک شما ممکن است توصیه کند که استفاده از رتینوئیدهای موضعی و لایه‌بردارها را قبل از روز ملاقات متوقف کنید.

اصول مراقبت از پوست بعد از میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ به‌اندازه سایر رو‌ش‌های جوانسازی پوست مانند لیزردرمانی تهاجمی نیست و زمان بهبودی آن بسیار کوتاه است. اکثر افراد می‌توانند بعد از گذشت چند ساعت به محل کار خود بازگردند.

ممکن است در چند روز اول پس از عمل متوجه سوزش و قرمزی پوست خود شوید. در واقع این مسئله پاسخ طبیعی پوست شما به آسیب‌های کوچکی است که توسط سوزن‌های میکرونیدلینگ ایجاد شده است. به‌همین‌دلیل، بهتر است از کرم ضدآفتاب استفاده کنید تا از پوست حساس شما در مقابل نور خورشید محافظت شود. در هفته اول بهبودی از مصرف لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست حاوی آلفا هیدروکسی اسید و رتینول اجتناب کنید. فعالیت بیش‌ازحد و تعریق زیاد اصلا برای وضعیت جدید پوست شما مناسب نیست. بیشتر آب بنوشید و از سرم‌های حاوی مواد آنتی‌اکسیدان، ماسک‌های خنک‌کننده و حاوی پپتیدهای محرک کلاژن بیشتر استفاده کنید.

تجربه نشان داده است که به‌مرور و در عرض چند هفته بافت جدید و جوان در لایه‌های زیرین پوست شما جایگزین می‌شود. اغلب 3 تا 6 ماه پس از درمان میکرونیدلینگ، بافت پوست به افزایش تولید کلاژن ادامه می‌دهد. اگر پزشک با توجه به نوع پوست و مشکلات پوستی شما از نتایج به‌دست‌آمده رضایت نداشته باشد احتمالا باید برای انجام مجدد آن به‌همراه روش‌های زیبایی دیگر اقدام کنید.

میکرونیدلینگ می‌تواند با روش‌های دیگری مانند مزوتراپی، آر آف فرکشنال و تزریق پلاسمای غنی از پلاکت نیز ترکیب شود. مشورت با یک پزشک متخصص پوست حرفه‌ای می‌تواند به شما برای تصمیم‌گیری در مورد گزینه‌های درمانی اضافی و هزینه‌های تخمینی آن‌ها کمک کند.

بیشتر بخوانید : تزریق بوتاکس

پرسش و پاسخ در مورد میکرونیدلینگ

در این بخش به سه مورد از ابهامات ذهنی شما پاسخ خواهیم داد.

سخن آخر

بنابراین، میکرونیدلینگ یک روش کم‌تهاجمی و موثر برای جوانسازی پوست است. نکته قابل توجه، انجام آن به‌صورت تخصصی و تحت نظر یک پزشک متبحر است تا بهترین نتایج حاصل شود. پیشنها ما به شما مراجعه به کلینیک زیبایی تندیس است. زیرا به‌واسطه برخورداری از کادر حرفه‌ای و تجهیزات به‌روز توانسته به‌عنوان بهترین مرکز در تهران شناخته شود. شما می‌توانید از خدمات عالی و باکیفیت آن در دو شعبه شهرک غرب و فرمانیه بهره‌مند شوید.

مشاهده جشنواره ها و تخفیفات خدمات کلینیک زیبایی تندیس

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *