جستجو کردن
Close this search box.

سابسیژن

سابسیژن یک روش جراحی ساده و جزئی برای از بین بردن اسکار است. در این روش اسکار هایی که به بافت‌ های عمیق‌ تر پوست چسبیده اند، آزاد می‌ شوند. اما سابسیژن هم مانند هر روش زیبایی دیگری عوارض خاص خودش را دارد که بهتر است پیش از انجامش در مورد آن ها دانست تا در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام داد.

قبل و بعد درمان سابسیژن صورت یک خانم
راهنمای محتوا

اشتراک گذاری این محتوا

سابسیژن چیست؟

بعد از اینکه زخم، جراحت یا التهابی بر روی پوست ایجاد می‌شود، ممکن است بخش آسیب‌دیده پوست به بافت‌های زیرین بچسبد و حالت فیبروز ایجاد کند. حالت فیبروز به حالتی گفته می‌شود که پوست به پایین کشیده شده و ظاهری ناهموار به خود می‌گیرد. معمولاً این ظاهر ناهموار باعث ایجاد ناراحتی‌های روحی برای افراد می‌شود و افراد تلاش دارند تا با استفاده از روش‌های درمانی مختلف این ناهمواری پوستی را از بین ببرند. روش درمانی سابسیژن یک روش نیمه‌تهاجمی است که می‌تواند جای زخم، آکنه و… را درمان کند. در روش سابسیژن، با استفاده از یک وسیله تیز، ارتباط بافت آسیب‌دیده پوست و بخش سالم را از بین می‌برند. پس از انجام این کار، تولید کلاژن در آن بخش افزایش می‌یابد و این موضوع باعث می‌شود تا بافت آسیب‌دیده نیز بازسازی شود. در کل می‌توان سابسیژن را روشی مناسب برای رفع جای زخم آکنه، جوش و… دانست.

عوارض سابسیژن چیست؟

خیلی از بیماران پیش از شروع درمان می پرسند که عوارض سابسیژن چیست؟ (آیا سابسیژن عوارض دارد؟) به طور کلی، سابسیژن یک روش نیمه تهاجمی است که در بعضی از مواقع عوارضی به همراه دارد. البته عوارض این روش نادر و موقت می باشند، ولی به هر حال بهتر است که آن‌ ها را هم مد نظر قرار داد. به عنوان مثال، مثل اکثر عمل‌ های زیبایی در سابسیژن احتمال دارد که تا چند روز پس عمل شاهد خونریزی در قسمت عمل شده، التهاب یا کبودی، ورم و سفتی باشید. معمولا پس از چند روز تمامی این علائم برطرف می شوند. سایر عوارض سابسیژن در زیر آورده شده اند.
  • درد سابسیژن

بروز درد یک عارضه احتمالی در حین و پس از سابسیژن است که ممکن است بین هر بیماری با دیگری متفاوت باشد؛ چون که آستانه تحمل درد یا حساسیت هر شخص با دیگری فرق دارد. برای این که بتوان درد این روش را به حداقل رساند، پزشک از یک بی حسی موضعی بر روی ناحیه مورد نظر استفاده می‌ کند. بعد از انجام این روش، ممکن است که درد، تورم یا احساس سفتی در محل عمل خود داشته باشید. این علائم چند روز اول بعد از جراحی به طور کامل بهبود می‌ یابند. مصرف کردن دارو ضد التهاب غیر استروئیدی یا NSAIDs و استفاده از کمپرس سرد به کم کردن و کنترل درد این روش کمک زیادی می‌ کند.
  • خونریزی بعد از سابسیژن

خونریزی بعد از سابسیژن یک عارضه نادر می باشد که کمتر از دو روز پس از جراحی ادامه دارد و کم کم کاهش می‌ یابد. این عارضه روز اول بعد از جراحی بیشتری رخ می دهد اما اگر شدت خونریزی زیاد باشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا بتواند برای حل این مشکل شما نسخه تجویز کند.  قبل و بعد درمان سابسیژن صورت
  • کبودی

کبودی در ناحیه سابسیژن شده به دلیل خونریزی زیر پوستی یا آسیب دیدن بافت های عروقی در زمان جراحی اتفاق می‌ افتد. به طور کلی، چند روز اول پس از سابسیژن ممکن است کبودی ها شروع شوند و به تدریج پس ۱ یا ۲ هفته از بین بروند. رنگ کبودی ها ابتدا قرمز و بنفش هستند و به مرور زمان زرد و سبز می شوند و سپس از بین می‌ روند. در برخی از موارد، ممکن است کبودی ها شدیدتر باشند و نواحی وسیع‌ تری از محل عمل را فرا بگیرند که دلیل آن هم خونریزی بیشتر، التهاب و بی اثر بودن درمان است. در چنین مواقعی، حتما باید به پزشک خود مراجعه کنید تا با تجویز دارو ضد التهاب کبودی ها را کاهش دهد.
  • عفونت

عفونت هم یکی دیگر از عوارض سابسیژن می باشد و در صورتی ایجاد می شود که این عمل در یک کلینیک معتبر و تحت نظر متخصص انجام نشود. حین انجام این روش، باز شدن پوست باعث نفوذ میکروب‌ ها به درون بدن می‌ شود؛ در نتیجه این موضوع می‌ تواند باعث بروز عفونت شود. از علائم عفونت بعد از سابسیژن می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.
  • درد و تورم در محل عمل
  • قرمزی و آبریزش در محل تحت درمان
  • خروج مایعات غیر طبیعی و چرک از محل عمل شده
  • ضعف جسمی
  • آسیب به اعصاب و عروق خونی

سابسیژن در بعضی از مواقع ممکن است به عصب‌ یا عروق خونی آسیب بزند. این عارضه بسیار نادر است و در عمل‌ های پیچیده رخ می‌ دهد؛ مثل وقتی که اعصاب‌ در زمان عمل آسیب ببینند یا این که تحت فشار قرار گیرند. تحلیل عضله ها، بی‌ حسی، کاهش یافتن قدرت عضلات، درد و ناراحتی عصبی هم علائم آسیب دیدن عروق خونی می باشند. آسیب دیدن اعصاب یا عروق خونی در طول این عمل ممکن است باعث عوارض وخیم‌ تری همچون آسیب نخاعی کمری یا حتی ایسکمی (کاهش عرضه خون) شود.
  • بی حسی موقت

بی‌ حسی موقت جزو عوارض نادر سابسیژن می باشد. در برخی از موارد، بعد از انجام این روش ممکن است که اعصاب‌ موقتا تحت تاثیر قرار گیرند و موجب بی‌ حسی یا حتی کاهش حس در محل جراحی شوند. این موضوع موقتی است و بهبود می یابد و پس از مدتی، حس در ناحیه عمل شده به طور کامل باز می گردد. بی‌ حسی موقتی ممکن است که به شکل موضعی یا حتی در نواحی گسترده تری رخ بدهد.

عوارض سابسیژن صورت

بروز عوارض سابسیژن صورت در هر فرد متفاوت می باشد و حتی ممکن است برخی از بیماران آن ها را تجربه نکنند‌. شناخت این عوارض می‌ تواند در مقابله با آن ها و افزایش ماندگاری نتایج موثر باشید. عوارض سابسیژن صورت که به ندرت اتفاق می افتند به شرح زیر است.
  • آسیب عصبی
  • ضعف عضلانی
  • بروز اختلال حسی
  • بروز عفونت
  • ایجاد ندول‌ زیر پوستی
  • باقی ماندن اسکار
  • ورم دائمی
  • افتادگی پوست

عوارض سابسیژن جای جوش

آیا در مورد عوارض سابسیژن جای جوش  چیزی می دانید؟ به طور کلی کاربرد اصلی روش سابسیژن جای جوش حذف و از بین بردن اسکار و جای جوش روی پوست است اما این امکان هم وجود دارد که با انجام این روش نه تنها رد آکنه ها از بین نروند بلکه عوارض دیگری هم برای بیمار ایجاد شود. عوارض سابسیژن جای جوش معمولا شامل ورم و کبودی به همراه درد است که معمولا موقتی هستند و طی چندین هفته از بین خواهند رفت. عوارض این روش به شرح زیر هستند.
  • درد شدید
  • ورم
  • قرمزی
  • داغی
  • خروج مایع غیر طبیعی از محل عمل
  • تشکیل پوسته
  • بی‌ حسی
  • تحلیل عصبی

سابسیژن برای چه کسانی ممنوع است؟

چه کسانی نباید سابسیژن کنند؟ آیا هر کسی می تواند از این روش درمانی استفاده کند؟ درست است که گفتیم سابسیژن یک روش غیر تهاجمی می باشد و عوارض آن موقتی هستند که بعد از چند بهبود می‌ یابند ولی لزوما همه افراد نمی توانند از آن استفاده کنند. افرادی که در زیر نام می بریم، کاندیدای مناسبی برای استفاده از روش درمانی سابسیژن نیستند.
  • افرادی با بیماری‌ قلبی
  • افرادی با فشار خون بالا که کنترل نشده است.
  •  افراد دیابتی
  • افرادی با عدم توانایی لازم جهت جراحی عمومی
  • بیمارانی با سیستم ایمنی ضعیف
  • بیمارانی با مشکلات تنفسی
  • افرادی با مشکل روانی جدی مثل اضطراب شدید
  • افرادی با اختلالات تغذیه‌ ای مثل بولیمیا و آنورکسیا
  • بیمارانی با افسردگی عمیق
  • بیمارانی با اختلال وسواسی-جبری
  • اشخاصی که آمادگی روانی جهت انجام عمل ندارند.
  •  افرادی که انتظارات غیر واقعی به نتیجه این عمل دارند.
  • بیمارانی با سابقه خونریزی و تشکیل لخته خون
  • بیمارانی که داروی آنتی ‌انعقاد مصرف می‌ کنند.
  • بیمارانی که سابقه تومور سرطانی دارند.
  • کسانی که سن زیادی دارند و سطح کلاژن‌ پوستی آن ها پایین آمده است.
درمان سابسیژن

چه زمانی عوارض سابسیژن بیشتر می شود؟

در بعضی از مواقع و برخی شرایط، احتمال بروز عوارض سابسیژن بیشتر می شود. اما چه زمانی عوارض سابسیژن بیشتر می شود؟
  1. اگر عمل سابسیژن شامل جراحی پیچیده‌ ای باشد مثل تغییر بزرگ در شکل یا ساختار بدن
  2. در صورتی که چند روند جراحی به شکل همزمان انجام شوند.
  3. در اشخاصی که در گذشته مشکل پزشکی مثل عفونت‌، خونریزی و نارسایی عملکرد اندام ها داشتند.
  4. افرادی که سابقه آلرژی به جراحی یا برخی دارو های مهم دارند.
  5. در مواقعی که فرد سیستم ایمنی ضعیفی دارد مثل افرادی مبتلا به ایدز یا سرطان
  6. وقتی که بیمار دستورات بعد از جراحی را به طور کامل انجام ندهد.
  7. وقتی که بیمار در دوره نقاهت خودش فعالیت بیش از حدی داشته باشد.

آیا سابسیژن برگشت دارد؟

آخرین سوالی که باید به بررسی آن بپردازیم این است که آیا سابسیژن برگشت دارد؟ به طور کلی، نتایج عمل سابسیژن دائمی می باشند ولی در بعضی از موارد با وجود انجام دادن جراحی درست، فرآیند ترمیم پوست به خاطر عوامل داخلی مثل نوع پوست، خواص بافتی و عوامل خارجی از جمله عفونت و عدم رعایت مراقبت های بعد از جراحی امکان دارد برگشت داشته باشد. علاوه بر این، عوامل زیر باعث برگشت این جراحی می شوند.
  • روند پیری پوست
  • تغییرات وزن
  • بهم ریختن هورمون ها
  • عوامل محیطی
  • مصرف مواد مخدر مثل سیگار

سابسیژن با استفاده از چه ابزاری انجام می‌شود؟

در گذشته از ابزارهایی شبیه به تیغ و سوزن برای سابسیژن استفاده می‌شد که به آنها نوکور می‌گفتند اما امروزه وسیله جدیدی به نام سابسیژکتور مورداستفاده قرار می‌گیرد که دارای نوک نیمه‌تیزی است. استفاده از سابسیژکتور باعث شده تا ریسک آسیب به عروق، اعصاب و … کاهش یابد. ضمناً با استفاده از سابسیژکتور تنها یک بخش از پوست برای تخلیه چسبندگی‌ها مورد تهاجم قرار می‌گیرد که می‌توان به‌راحتی آن را بی حس کرد؛ بنابراین، می‌توان گفت که امروزه روش درمانی سابسیژن بدون درد انجام می‌شود.

نحوه انجام سابسیژن

در گام اول، می‌بایست بخش مدنظر از پوست فرد بی‌حس شود. پس از انجام بی‌حسی، از بخش بی‌حس شده، محلولی به نام تامیسنت را به زیرپوست فرد تزریق می‌کنند. این ماده باعث بی‌حسی کامل ناحیه مدنظر می‌شود و احساس درد در فرد را به صفر می‌رساند. پس از اینکه بی‌حسی به طور کامل اتفاق افتاد، با استفاده از سابسیژکتور، وارد ناحیه مدنظر می‌شوند و ارتباط بافت آسیب‌دیده و بافت‌های سالم را قطع می‌کنند تا این چسبندگی به طور کامل از بین برود. پس از انجام عمل، پزشک اقدام به تمیزکردن جای زخم می‌کند و معمولاً برای جلوگیری از عفونت ناحیه مدنظر، یک کرم آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

مزایای استفاده از روش درمانی سابسیژن

• در برخی از شیوه‌های درمانی جای زخم مانند روش درمان با لیزر، اگر اپراتور از مهارت و تخصص کافی برخوردار نباشد، ممکن است تغییر رنگ رنگ‌دانه‌های پوستی رخ دهد اما در روش سابسیژن احتمال بروز چنین مشکلی وجود نخواهد داشت.
  • در مقایسه با روش‌های درمانی دیگر مانند روش درمان با لیزر، نتیجه مثبت این روش درمانی زودتر نمایان می‌شود.
  • روش درمانی سابسیژن یکی از درمان‌های جامع و کامل پوستی است که می‌تواند جای بسیاری از زخم‌ها، آکنه‌ها و… را از روی پوست رفع کند.

دوره نقاهت سابسیژن چه مدت طول می‌کشد؟

ممکن است در اثر بروز تورم یا کبودی فرد نیاز به استراحت یک یا دو روزه داشته باشد؛ اما در حالت کلی، دوران نقاهتی را برای سابسیژن در نظر نمی‌گیرند. اگر تورم شدید در ناحیه مورد جراحی ایجاد شد، ممکن است نیاز به استراحت یک‌روزه در منزل داشته باشید اما معمولاً نیاز به چنین استراحتی نیست.

سابسیژن در چند جلسه انجام می‌شود؟

تعداد جلسات و زمان موردنیاز برای انجام سابسیژن بستگی به شرایط پوست و عمق اسکارهای آکنه یا زخم دارد و ممکن است بین یک تا سه جلسه زمان ببرد. هر جلسه سابسیژن می‌تواند بین 45 تا 60 دقیقه طول بکشد. در کل فرایند درمانی سابسیژن چندان طولانی نیست و شما می‌توانید در زمانی کوتاه، از شر ناهمواری‌های پوست خود خلاص شوید.