جستجو کردن
Close this search box.
اختلال هورمونی در لیزر موهای زائد - کلینیک تندیس

تاثیرات اختلال هورمونی در لیزر موهای زائد

راهنمای محتوا

اشتراک گذاری این محتوا

همچنین بخوانید

کاشت مو تضمینی در تهران - کلینیک تندیس
بهترین کلینیک کاشت مو در تهران

کاشت مو یکی از حساس‌ترین جراحی‌های زیبایی است و برای داوطلبان این عمل، کاشت مو با ضمانت، بسیار مهم است. در این مقاله به بررسی کاشت مو تضمینی در تهران می‌پردازیم……

موهای زائد یکی از عارضه‌هایی است که اکثر افراد به‌خصوص خانم‌ها با آن دست به گریبان هستند. حذف موهای زائد صورت و بدن به کمک ابزار و مواد زیادی صورت می‌گیرد و هر کسی هم روشی را برای این کار انتخاب می‌کند. استفاده از روش‌های موقتی کمی خسته‌کننده است و به‌همین دلیل، اغلب افراد به‌دنبال راهی هستند تا این موها را برای همیشه از بین ببرند. درحال‌حاظر حذف دائمی موها فقط با لیزر موهای زائد قابل انجام است؛ با این وجود، برخی افراد ممکن است از این روش هم نتیجه نگیرند. به‌عنوان مثال اختلال هورمونی در روند لیزر موها مؤثر بوده و نتیجه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در این مقاله به اختلالات هورمونی و تأثیر آن‌ها بر لیزر می‌پردازیم تا بتوان راهکارهایی را برای رفع این مشکل پیدا کرد.

اختلال هورمونی چیست؟

عملکرد یک بدن سالم به‌گونه‌ای است که تمام اجزا در تعامل با همدیگر و به‌صورت کنترل شده کار کنند. هورمون‌ها نقشی مهم در بدن داشته و باعث می‌شوند تا سوخت و ساز و فعالیت‌های بافت‌های مختلف به‌خوبی انجام گیرد. گاهی اوقات غده‌های ترشح‌کننده هورمون، کار خود را به هر علتی به‌درستی انجام نمی‌دهند و سبب می‌شوند تا میزان یک هورمون خاص در بدن کمتر یا بیشتر از حد مورد نیاز باشد. در این مواقع اختلال هورمونی ایجاد شده و بر روی نقاط مختلف بدن تأثیر می‌گذارد.

مهم‌ترین دلایل رشد موهای زائد به علت اختلال هورمونی

دلایل مختلفی وجود دارند که موهای ناشی از هورمون‌ها روی بدن رشد می‌کنند. در صورتی که دلیل ایجاد این موها مشخص شود، درمان آن‌ها هم راحت‌تر است و پس از درمان بیماری، می‌توان لیزر موهای زائد را با اثرگذاری دائمی انجام داد.

  • بیماری‌های غده فوق کلیوی

غده فوق کلیه، بسیاری از هورمون‌ها، ازجمله هورمون آندروژن یا هورمون مردانه را ترشح می‌کند. تومورها و بیماری‌های مربوط به این بخش، سبب می‌شوند تا موهای زائد بر روی صورت و بدن بیشتر و مقاوم‌تر شوند.

  • سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

کیست‌های تخمدان هم سبب می‌شوند تا عوارضی مانند موهای زائد، پریودهای نامنظم، آکنه و … در فرد ایجاد شود. با درمان این کیست‌ها، این عوارض هم از بین می‌روند و می‌توان به‌راحتی لیزر موهای زائد را هم موفقیت‌آمیز انجام داد.

  • مصرف داروها و یائسگی

از دیگر دلایل ایجاد اختلالات هورمونی و موهای زائد، مصرف برخی داروهای هورمونی است. همچنین در سن یائسگی نیز هورمون‌های استروژن کاهش یافته و تستوسترون‌ها افزایش می‌یابند. این مسئله سبب ایجاد موهای سیاه‌تر و متراکم‌تر بر روی صورت و بدن می‌شود.

با درمان این بیماری‌ها و تنظیم هورمون‌ها می‌توان بدن خود را به حالت عادی برگرداند و لیزردرمانی هم با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود. افرادی که اختلال هورمونی دارند، باید برای لیزردرمانی به پزشک مراجعه کنند تا پس از بررسی‌های لازم، لیزر موها انجام گیرد و در هزینه‌های آن‌ها صرفه‌جویی شود.

بررسی هورمون‌ها و تأثیر آن‌ها بر روی رشد موهای زائد

ممکن است از خودتان بپرسید چه هورمون‌هایی می‌توانند روی رشد موهای زائد تأثیرگذار باشند و چگونه با لیزر موهای زائد می‌توان آن‌ها را رفع کرد. برای این که اختلال هورمونی مؤثر بر موهای زائد بررسی شود، موارد زیر در آزمایش خون چک می‌شوند:

  • میزان پروژسترون موجود در خون
  • DHEAS
  • تستسترون سرم خون
  • تست تحریک ACTH

از طرفی گاهی اوقات تخمدان پلی‌کیستیک ممکن است سبب ایجاد موهای زائد شده باشد که در این مواقع سی‌تی‌اسکن یا سونوگرافی انجام می‌شود.

اگر شما نیز قصد دارید لیزر موهای زائد را برای کاهش و توقف رشد موهای زائد خود انتخاب کنید باید پیش از آن مزایا و معایب لیزر موهای زائد را بدانید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید. در این مقاله علاوه بر این مزایا ومعایب، نحوه کاهش عوارض این روش را نیز توضیح می‌دهیم.

چرا لیزر موهای زائد ناشی از اختلالات هورمونی نتیجه‌بخش نیست؟

گاهی اوقات موها به‌صورت طبیعی روی پوست رشد می‌کنند. کاری که لیزر موهای زائد انجام می‌دهد، از بین بردن فولیکول‌های مو به‌عنوان منبع تغذیه و تخم مو است. اگر فولیکول‌ها از بین نروند، موهای جدید مجدداً رشد کرده و جایگزین می‌شوند.

لیزر به‌طور مستقیم فولیکول‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و با از بین بردن آن‌ها، موهای زائد شروع به ریزش می‌کنند. با این حال اگر موها بر اثر اختلالات هورمونی ایجاد شده باشند، شاید بتوان به کمک لیزر آن‌ها را از بین برد، اما پس از مدتی کوتاه، مجدداً فولیکول‌ها تحت‌تأثیر هورمون‌ها تشکیل شده و موهای جدیدی رشد می‌کنند. وجود هورمون‌ها خودبه‌خود باعث می‌شود تا موها جایگزین شوند و همین عامل هم سبب می‌شود تا لیزر کردن آن‌ها نتیجه‌بخش نباشد.

از طرفی موهای زائدِ حاصل از اختلال هورمونی، بسیار مقاوم بوده و جلسات بیشتری را برای رفع کردن آن‌ها نیاز دارید. همین عامل هم باعث دلسردشدن بسیاری از افراد برای ادامه جلسات لیزر می‌شود.

لیزر موهای زائد و درمان اختلال هورمونی

اما چه باید کرد؟ چگونه می‌توان موهای زائد را به‌کمک لیزر به‌صورت دائم از بین برد؟ آیا افرادی که اختلال هورمونی دارند، باید خود را با داشتن موهای زائد ضخیم و زیاد وفق دهند؟

هر مشکلی راهکارهایی دارد. هرچند برخی افراد ترجیح می‌دهند پس از رشد مجدد موها باز هم سراغ لیزر بروند و برای مدتی از شر این موها خلاص شوند؛ اما راهکارهای مؤثرتر و بادوام‌تری هم وجود دارند.

به‌‌جای پاک‌کردن صورت‌مسئله، بهتر است مشکل را از بین ببرید. برای این منظور باید ابتدا اختلال هورمونی را مشخص کرده و رفع کنید. تا وقتی که اختلالات هورمونی در بدن شما وجود دارد، یکی از عوارض آن، موهای زائد است و ممکن است چندین مسئله دیگر هم در بدنتان ایجاد کند. پس بهتر است ابتدا آزمایش داده و نوع اختلال را پیدا کنید.

اگر به پزشک متخصص هورمون و غدد مراجعه کنید می‌توانید به‌راحتی با روش‌های درمانی، هورمون‌ها را تنظیم کرده و عوارض ناشی از آن‌ها را هم از بین ببرید. به همین علت، هنگامی که برای لیزر به پزشک یا تکنسین مراجعه می‌کنید، شما را به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد تا مسائل و اختلال هورمونی را قبل از لیزر موهای زائد درمان کنند. در این صورت لیزر، موهای زائد را به‌صورت دائم و تا زمانی که هورمون‌ها تحت کنترل هستند، از بین می‌برد.

جمع‌بندی مشکل هورمونی و لیزر

اگر دوست دارید موهای زائد بدن و صورت خود را برای همیشه از بین ببرید و مشکلاتی مانند اختلال هورمونی دارید، باید این نکته را مد نظر قرار دهید که لیزردرمانی برای موهای زائد، در این شرایط بسیار طولانی خواهد بود و بعد از طی دوره لیزر بعد از مدتی باز هم موها رشد می‌کنند. اختلالات هورمونی می‌تواند ناشی از بیماری‌های غده فوق کلیه، یائسگی، داروها و … باشد. برای لیزر موهای زائد، ابتدا باید به پزشک متخصص مراجعه کنید و پس از درمان اختلال هورمونی، برای لیزر اقدام کنید تا نتیجه‌ای اثربخش داشته باشد. در غیر این صورت هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، هدر می‌رود و نتیجه مطلوبی هم دریافت نخواهید کرد.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها