جستجو کردن
Close this search box.
نکات مهم بعد از لیزر موهای زائد - کلینیک تتدیس

نکات مهم بعد از لیزر موهای زائد

راهنمای محتوا

اشتراک گذاری این محتوا

همچنین بخوانید

کاشت مو تضمینی در تهران - کلینیک تندیس
بهترین کلینیک کاشت مو در تهران

کاشت مو یکی از حساس‌ترین جراحی‌های زیبایی است و برای داوطلبان این عمل، کاشت مو با ضمانت، بسیار مهم است. در این مقاله به بررسی کاشت مو تضمینی در تهران می‌پردازیم……

نکات بعد از لیزر، مهم‌ترین مرحله در فرایند لیزر موهای زائد است. یک درمان موفق می‌تواند تا حد زیادی در وقت صرفه‌جویی کند و اعتمادبه‌نفس شما را به طور قابل‌توجهی افزایش دهد.

لیزر موهای زائد برای مدت طولانی، شما را از شیو کردن و سایر روش‌ها، راحت می‌کند. زمانی که لیزر را برای ازبین‌بردن موهای زائد خود انتخاب می‌کنید، موارد زیادی وجود دارد که باید بعد از جلسه درمان انجام دهید.

ما قصد داریم در این مقاله شما را با نکات بعد از لیزر و راهکارهای مهم آن، آشنا کنیم. اگر تصمیم دارید برای ازبین‌بردن موهای زائد خود از لیزر استفاده کنید، دانستن این نکات به شما کمک می‌کند تا عوارض بعد از جلسه درمان را به حداقل برسانید.

پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

لیزر چیست و بعد از استفاده از آن چه اتفاقی می‌افتد؟

موهای بدن از غده‌ای به نام فولیکول رشد می‌کنند. هنگامی که دستگاه لیزر روی پوست کار می‌کند، نور متمرکزی را به فولیکول‌ها می‌تاباند که باعث گرم‌شدن بیش ‌از حد آن‌ها می‌شود.

این گرما، موها را می‌سوزاند و به فولیکول آسیب می‌رساند که همین عمل، منجر به توقف یا کند شدن روند رشد مو خواهد شد. فولیکول‌های مو، دوره‌های فعالیت و استراحت دارند که لیزر تنها می‌تواند روی فولیکول‌های فعال تأثیر بگذارد.

دقیقاً به همین دلیل است که افراد برای رفع موهای زائد خود، به چندین جلسه لیزر نیاز دارند تا بتوانند در دوره‌های مختلف، فولیکول‌های فعال شده را از بین ببرند.

ازآنجایی‌که این عمل باعث ایجاد گرما در زیر پوست می‌شود؛ بنابراین علائم بعد از آن نیز شباهت زیادی به سوختگی دارد.

از جمله علائم بعد از لیزر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس سوزش در ناحیه لیزر شده
  • قرمزی
  • تورم بسیار جزئی در فولیکول‌های زیر پوست
  • درد خفیف

مشاهده همه این علائم کاملاً طبیعی است و معمولاً بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از جلسه لیزر از بین خواهند رفت.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

لیزر یک روش بسیار کم‌خطر است، اما همه پوست‌ها به هم شبیه نیست و ممکن است شدت علائم به وجود آمده در افراد مختلف، کاملاً متفاوت باشد. پزشک معالج شما بعد از لیزر، پماد، اسپری یا کرم‌هایی را تجویز می‌کند که باید برای تسکین علائم ذکر شده در قسمت قبل، از آن‌ها استفاده کنید.

درصورتی‌که نقاهت بعد از جلسه لیزر، بیش از اندازه طولانی شد یا متوجه علائم زیر شدید، حتماً بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

این علائم شامل موارد زیر هستند:

  • دردی که با استفاده از کرم یا پماد تجویز شده توسط پزشک، بهبود پیدا نمی‌کند.
  • افزایش تورم در قسمت‌های لیزر شده
  • مشاهده سوختگی یا تاول
  • مشاهده عفونت
  • تغییر رنگ‌دانه‌های پوست

نکات بعد از لیزر

به دلیل حساسیت پوست بعد از لیزر موهای زائد، توصیه شده که پس از جلسه درمان، بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت مراقبت‌های بیشتری از پوست انجام شود.

مراقبت‌ها و نکاتی که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم، در کاهش علائم به وجود آمده، تأثیرگذار خواهند بود.

لباس مناسب بپوشید

حتماً بعد از لیزر موهای زائد، از لباس‌های نخی و گشاد استفاده کنید. این کار به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند و از طرفی، مانع تحریک پوست بر اثر اصطکاک می‌شود. توجه به این موضوع حداقل تا ۴۸ ساعت، در بهترشدن شرایط مؤثر است.

نکات بعد از لیزر: از کمپرس یخ استفاده کنید

ازآنجایی‌که روند درمان با لیزر علائمی شبیه به سوختگی دارد، بنابراین خنک‌کردن ناحیه لیزر شده، باعث تسکین درد و کم‌کردن سوزش و قرمزی پوست می‌شود. علاوه بر کمپرس یخ، استفاده از آلوئه‌ورا بر روی منطقه موردنظر نیز در کاهش علائم، مؤثر است.

پوست خود را به حال خود بگذارید

بسیاری از افراد عادت دارند تا بعد از احساس درد، دائماً پوست خود را ماساژ دهند یا بخارانند. این مسئله بعد از لیزر می‌تواند باعث تحریک پوست شود و علائم، بیشتر و شدیدتر بروز کند.

برای مدتی، پوست خود را به حال خود رها کنید تا مراحل نقاهت به‌آرامی طی شود. از کرم یا پماد تجویز شده توسط پزشک خود برای کنترل علائم استفاده کنید، لباس گشاد بپوشید، از کمپرس یخ و آلوئه‌ورا برای احساس سوزش و خارش کمک بگیرید، اما هیچ‌گاه قسمت لیزر شده را خارش یا ماساژ ندهید.

اگر علائم بعد از لیزر، غیرقابل‌تحمل بود، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

آرایش نکردن، از موارد مهم و نکات بعد از لیزر

مواد آرایشی ممکن است از طریق منافذ، وارد بافت زیر شوند و پوست را تحریک کنند. این کار باعث می‌شود تا علائم به‌صورت شدیدتر ظاهر شده و دیرتر بهبود پیدا کنند. از زاویه دیگر، روند آرایش با مالش همراه است و این مسئله نیز در کنار تأثیر موارد آرایشی، شدت عوارض را بیشتر می‌کند.

بهتر است در مدت توصیه شده، از هیچ لایه‌بردار، لوازم آرایشی و لوسیونی استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک شما موافقت کرده باشد.

البته استفاده از مرطوب‌کننده ملایم و بدون عطر، هیچ مانعی ندارد.

از مکان‌هایی که باعث تحریک پوست می‌شوند، دور بمانید

بعد از لیزر کردن، پوست بسیار گرم است و هر گرمای دیگری، واکنش آن را شدیدتر می‌کند. برنزه کردن با سولاریوم، رفتن به جکوزی و استفاده از سونای بخار، همگی می‌توانند باعث تحریک پوست شوند؛ بنابراین در مدت نقاهت، از رفتن به مکان‌های این‌چنینی خودداری کنید.

نکات بعد از لیزر: حواستان به دمای حمام باشد

همان‌طور که بارها به این موضوع اشاره شد، بعد از لیزر باید از هر چیزی که باعث گرم‌شدن بیش از حد پوست می‌شود، دور بمانید.

هنگام دوش گرفتن حواستان به دمای آب باشد تا بیش از اندازه داغ نباشد. دمای مناسب برای حمام پس از لیزر، آب ملایم است.

ورزش نکنید

رفتن به باشگاه ورزشی و انجام فعالیت‌های شدید بدنی باعث گرم‌شدن بدن و عرق کردن می‌شود. فولیکول‌ها بعد از لیزر در وضعیت نقاهت قرار دارند و تحریکات زیرپوستی مثل عرق کردن، ممکن است همراه با گرما، باعث تورم بیشتر و ایجاد عفونت شود.

توصیه می‌شود که تا حداقل ۴۸ ساعت بعد از جلسه درمان خود، از ورزش‌کردن خودداری کنید.

مقابل تابش مستقیم آفتاب نباشید

تابش نور مستقیم خورشید و اشعه ماورا بنفش، در شرایط عادی نیز برای پوست مضر است و باید در هنگام حضور در مقابل خورشید، حتماً از ضدآفتاب‌های مناسب استفاده کرد. پوست پس از لیزر بسیار حساس می‌شود و بهتر است در روزهای ابتدایی، از حضور در مقابل تابش مستقیم نور خورشید، دور باشید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با نکات بعد از لیزر آشنا کنیم و به معرفی مراقبت‌های مؤثر در بهبود فوری علائم، بپردازیم.

یادتان باشد که پوست افراد به هم شبیه نیست و هر پوستی ممکن است واکنش‌های متفاوتی نسبت به لیزر داشته باشد. تحقیق در مورد دستگاه مناسب با پوست، انتخاب مرکز درمانی باکیفیت، توجه به توصیه‌های قبل از درمان و رعایت نکات بعد از لیزر، می‌تواند در گرفتن نتیجه موردنظر، تأثیرگذار باشد.

اگر به‌زودی قصد دارید از روش لیزر برای رفع موهای زائد خود استفاده کنید، حتماً نکات توصیه شده در این نوشته را جدی بگیرید.

در پایان اگر تجربه یا سؤالی در مورد لیزردرمانی دارید، آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها