سوختن پوست پس از لیزر بیکینی - کلینیک تندیس

دلایل سوختن پوست پس از لیزر بیکینی

افرادی که به‌دنبال راه‌حلی دائمی برای رفع موهای زائد بیکینی هستند، اغلب به لیزر موهای زائد روی می‌آورند. لیزر یک روش درمانی زیبایی است که به فولیکول‌های مو آسیب رسانده و از رشد مجدد مو در آینده جلوگیری می‌کند. لیزر موهای زائد، بیشتر برای زیربغل، پاها، صورت، بازوها و بیکینی استفاده می‌شود. این روش درمانی عوارض جانبی زیادی ندارد؛ اما ممکن است عوارضی مانند قرمزی پوست، سوختن پوست و تورم رخ دهد. دلیل این اتفاق ممکن است آن باشد که درمان به درستی انجام نشده است. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی دلایل سوختن پوست پس از لیزر بیکینی بپردازیم. اگر شما می‌خواهید لیزر موهای زائد بیکینی را انجام دهید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این باره کسب کنید.

علت سوختن پوست پس از لیزر بیکینی

لیزر موهای زائد، رنگدانه یا ملانین در فولیکول مو را هدف قرار می‌دهد. این روش درمانی برای موهای زائد به رنگ بلوند، سفید یا خاکستری به‌خوبی موهای تیره‌رنگ عمل نمی‌کند و ممکن است این موها از بین نروند، چرا که ملانین کمتری دارند. همچنین این روش برای از بین بردن موهای قرمز هم خوب نیست، زیرا حاوی نوع متفاوتی از ملانین است. در ادامه می‌خواهیم دلایل سوختن پوست پس از لیزر بیکینی را برایتان بیان کنیم.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض لیزر

بر اساس تحقیقات انجام‌شده، سوختن پوست پس از لیزر بیکینی می‌تواند ناشی از تماس لیزر برای مدت طولانی با پوست و استفاده از خنک‌کننده نامناسب باشد. نوع لیزر نیز می‌تواند در این عارضه جانبی تأثیرگذار باشد، زیرا دستگاه‌های جدیدتر معمولاً دارای ویژگی‌های ایمنی بیشتری برای کاهش سوختگی هستند.

ژل لیزر

محققان همچنین دریافتند که ژل لیزر می‌تواند یکی از دلایل سوختن پوست پس از لیزر بیکینی باشد. در روش درمانی لیزر موهای زائد از ژل‌های خاصی استفاده می‌شود. استفاده از ژل نامناسب می‌تواند باعث سوختگی پوست شود.

پوست‌های تیره

افرادی که پوست تیره‌تری دارند یا پوست خود را برنزه کرده‌اند، بیشتر دچار سوختگی می‌شوند. به عنوان مثال، خطر سوختگی برای یک فرد با پوست روشن و موهای تیره بسیار کم است، زیرا سطح ملانین در پوست پایین است. در مقابل، اگر لیزر موهای زائد روی فردی با رنگ پوست تیره انجام شود، ممکن است سوختگی رخ دهد.

بیکینی یکی از نواحی حساس بدن است

پوست برخی از نواحی بدن، حساس‌تر از سایر نواحی است و به همین دلیل ممکن است در طول جلسه لیزر دچار سوختگی شوند. بیکینی هم یکی از همین نواحی است که با احتمال بسیار بیشتری دچار سوختگی می‌شود.

به عنوان مثال، مناطقی که پوست نازک‌تری دارند، با احتمال بیشتری دچار سوختگی می‌شوند؛ مناطق با پوست نازک شامل ناحیه بیکینی، صورت و گردن هستند! همچنین اگر فرد پوست خود را برنزه کرده باشد، با احتمال بیشتری با سوختن پوست پس از لیزر بیکینی مواجه می‌شود.

علائم سوختگی ناشی از لیزر

از جمله علائم سوختگی پوست می‌توان قرمز شدن پوست، تاول‌زدن و تورم را نام برد.

علائم سوختگی اغلب در چند ساعت یا چند روز اول پس از سوختگی بدتر می‌شوند. بهتر است برای تعیین درجه سوختگی و عمق سوختگی و کل ناحیه آسیب‌دیده پوست به پزشک مراجعه کنید.

علائم دیگر سوختگی پوست پس از لیزر موهای زائد عبارت‌اند از:

  • پوسته پوسته‌شدن
  • هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب
  • قرمز شدن پوست
  • تغییر در رنگ پوست، مانند سفید شدن یا زغالی‌شدن رنگ پوست

لیزر موهای زائد و عوارض مختلف روی صورت و بدن، از روش‌های درمانی است که افراد زیادی در این سال‌ها از آن بهره می‌برند. لیزر به کمک اشعه و نور کار می‌کند که باعث ایجاد حرارت و گرما بر روی مو یا عارضه‌های موجود می‌شود.

نحوه درمان سوختن پوست پس از لیزر بیکینی

اگر سوختگی پوست خیلی زیاد و جدی نباشد، می‌توانید خودتان در منزل آن را درمان کنید و حتی در برخی موارد، بدون نیاز به درمان، سوختگی با گذشت زمان رفع می‌شود. طبق گفته محققین، وازلین می‌تواند به تسهیل بهبود زخم کمک کند. همچنین برای جلوگیری از عفونت می‌توانید از کرم‌های سوختگی و پانسمان استفاده کنید.

از آنجایی که پوست سوخته به نور خورشید بسیار حساس خواهد بود، بهتر است از قرار گرفتن ناحیه آسیب‌دیده در معرض نور مستقیم خورشید جلوگیری کنید.

اگر هرگونه درد مرتبط با سوختگی را تجربه می‌کنید، بهتر است از مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) یا ناپروکسن (Aleve) استفاده کنید. در برخی موارد اگر شدت سوختگی زیاد باشد، ممکن است بهبود زخم تا چند ماه طول بکشد و بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

همچنین مدت زمان بهبودی زخم به محل سوختگی هم بستگی دارد، زیرا سوختگی روی پاها معمولاً به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارند.

جلوگیری از سوختگی پوست ناشی از لیزر

وقتی صحبت از سوختگی ناشی از لیزر موهای زائد می‌شود، پیشگیری روشی بسیار تأثیرگذار است. در مرحله اول پیشگیری، باید به یک متخصص پوست معتبر برای انجام لیزر مراجعه کنید.

از آنجایی که پوست برنزه بیشتر مستعد سوختگی است، باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید. همچنین از برخی محصولات مراقبت از پوست استفاده نکنید. حداقل یک هفته قبل از لیزر از مصرف داروهای پوستی موضعی مانند رتینوئیدها خودداری کنید.

جلسه اول لیزر را با نواحی‌ای شروع کنید که کوچک‌ترند و خیلی حساس نیستند. این کار به شما کمک می‌کند تا در صورت بروز حساسیت یا سوختگی، خیلی سریع متوجه شوید.

چه زمانی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد؟

اگر سوختگی رخ دهد، مهم است که فوراً درمان را شروع کنید. همچنین تا زمانی که ناحیه سوختگی به‌طور کامل بهبود نیافته است، باید از هرگونه درمان بیشتر برای این ناحیه خودداری کنید.

نکته اصلی پیشگیری از سوختگی، انتخاب متخصص پوست مناسب است. توصیه می‌شود سایت‌های بررسی آنلاین و پلت‌فرم‌های رتبه‌بندی پزشک را بررسی کنید تا شایستگی پزشک را در نمونه کارهایش ارزیابی کنید. به‌خصوص اگر پوست تیره‌ای داشته باشید، بسیار اهمیت دارد که به یک فرد متخصص مراجعه کنید تا لیزر موهای زائد را با حداقل عوارض جانبی برایتان انجام دهد.

سخن پایانی

لیزر درمانی برای از بین بردن موهای زائد یک روش درمانی زیبایی محبوب است. این روش یک راه‌حل دائمی برای رفع موهای زائد است؛ به شرطی که به یک کلینیک تخصصی مراجعه کرده باشید و همه جلسات درمانی را پشت سر بگذارید. با این حال، لیزر موهای زائد هم مانند هر عمل زیبایی، خطرات و عوارض جانبی رایجی دارد که یکی از آن‌ها سوختن پوست پس از لیزر بیکینی است. البته سوختگی به‌ندرت رخ می‌دهد. با انجام لیزر توسط یک متخصص پوست معتبر و اطمینان از سازگاری نوع پوست شما با لیزر، می‌توانید از سوختگی جلوگیری کنید. از اینکه ما را تا انتهای مقاله همراهی کردید، از شما متشکریم. امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد و بتوانید پاسخ سؤال‌های خود را پس از مطالعه مطلب پیدا کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *