لیزر موهای زاید بیماران پسوریازیس - کلینیک تندیس

لیزر موهای زائد بیماران پسوریازیس

هنگامی که به دنبال خلاص‌شدن از شر موهای زائد بدن یا صورت هستید، طیف وسیعی از روش‌ها وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید. لیزر موهای زائد یکی از این روش‌ها است. با این حال اگر پسوریازیس دارید، باید بدانید لیزر موهای زاید بیماران پسوریازیس به احتیاط بیشتری نیاز دارد.

اگر بخواهیم کلی‌تر بگوییم، فرقی نمی‌کند که برای خلاصی از دست موها لیزر را انتخاب کنید یا روش دیگری را برگزینید. در هر صورت باید در نظر بگیرید که این روش انتخاب‌شده چگونه ممکن است بر پوست شما تأثیر بگذارد و این‌که آیا ممکن است باعث عود پسوریازیس شود یا نه؟

دکتر استفن پی استون، استاد پوست در دانشکده پزشکی دانشگاه ایلینویز جنوبی در اسپرینگفیلد، می‌گوید: «یکی از چیزهایی که پسوریازیس را تحریک و فعال می‌کند، ضربه به پوست است. ضربه به پوست یعنی هرچیزی که به‌طور فیزیکی باعت تحریک پوست شود. لیزر موهای زائد بیماران پسوریازیس هم یک ضربه محسوب می‌شود.

ضایعات پسوریازیس اغلب ممکن است پس از یک جراحت، مانند بریدگی یا سوختگی ایجاد شوند. به همین دلیل است که افراد مبتلا به پسوریازیس باید مراقب باشند تا از آسیب پوستی جلوگیری کنند.»

این مقاله به شما کمک می کند تا درباره لیزر موهای زائد بیماران پسوریازیس بیشتر بدانید و بتوانید بدون مشکل و عود مجدد بیماری، موهای زائد خود را از بین ببرید.

لیزر موهای زائد بیماران پسوریازیس

این که پسوریازیس پس از لیزر عود کند یا نه و نیز شدت عود آن، تا حد زیادی به فرد و نحوه مدیریت بیماری بستگی دارد. پسوریازیس همیشه پس از لیزر موهای زائد عود نمی‌کند؛ این بستگی به شخص دارد و برخی از افراد مشکلی با اصلاح یا اپیلاسیون ندارند.

پزشکان توصیه می‌کنند که صرف نظر از این‌که پسوریازیس شما چقدر خوب مدیریت شده است، اگر می‌خواهید از روش حذف موهای زائد استفاده کنید، باید این روش ملایم باشد و برخی از نکات را قبل و بعد از آن رعایت کنید.

قبل از لیزر موهای زائد بیماران پسوریازیس

شما باید با متخصص پوست خود در مورد مناسب‌بودن روش لیزر موهای زائد برای شرایط کنونی خود مشورت کنید و مطمئن شوید که پسوریازیس شما به‌خوبی کنترل شده است. متخصصان کلینیک تندیس می‌توانند به شما مشورت دهند و فرآیند انجام لیزر را با رعایت نکاتی که برای بیماران پسوریازیس لازم است انجام دهند.

سلامت پوست

قبل از لیزر موهای زاید بیماران پسوریازیس، مطمئن شوید که پوست آن ناحیه عاری از هرگونه پلاک، پوسته، قرمزی یا سایر علائم التهاب یا تحریک است. دکتر لارنس گرین، استاد بالینی پوست در دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی دانشگاه جورج واشنگتن می‌گوید: «مهم‌ترین چیز این است که در قسمتی که قرار است لیزر شود ضایعات پسوریازیس وجود نداشته باشند.»

پس اولین قدم برای لیزر موهای زاید بیماران پسوریازیس این است که پوست خود را کنترل کنید تا هیچ ضایعه و علامت فعالی وجود نداشته نباشد.

تراشیدن موها

همان‌طور که می‌دانید، قبل از لیزر موهای زائد لازم است موهای قسمت مورد نظر را بتراشید. این ممکن است باعث تحریک پوست شده و علائم پسوریازیس را شعله‌ور کند. برای این‌که این اتفاق نیفتد، موارد زیر را رعایت کنید:

  • اول دوش بگیرید. اجازه دهید پوست و مو با آب کاملا خیس شود. این کار، کوتاه‌کردن آنها را آسان‌تر می‌کند.
  • از تیغی استفاده کنید که تیز و دارای چندین تیغه باشد. تیغه‌های ژیلت خود را مرتباً تعویض کنید. از تیغه‌های قدیمی استفاده نکنید و تیغ‌هایی را انتخاب کنید که به‌راحتی موها را بتراشند.
  • برای استفاده از تیغ، موها را در همان جهتی که رشد می‌کنند، بتراشید، نه در جهت مخالف. این کار تحریک را به حداقل رسانده و لیزر موهای زاید بیماران پسوریازیس را مقدور می‌سازد.
  • هرگز پوست خشک را نتراشید. همیشه از کرم برای محافظت از پوست خود استفاده کنید و سپس آن را شیو کنید.
  • بعد از اصلاح، پوست را مرطوب کنید. طبق گفته بنیاد ملی پسوریازیس، مرطوب‌نگه‌داشتن پوست بخش مهمی از روند جلوگیری از خشکی، ملتهب‌شدن یا خارش آن و کمک به بهبود ضایعات پسوریازیس است.
  • اگر در وسط یک دوره عود هستید، صبر کنید تا علائم فروکش کند و بعد موهای خود را بتراشید. اگر درمان مناسبی دریافت کنید، معمولا در عرض یک تا دو هفته ضایعات فرو می‌نشیند و می‌توانید پوست خود را تراشیده و برای لیزر موهای زاید بیماران پسوریازیس آماده شوید.

لیزر موهای زائد برای چه کسانی مناسب نیست؟

در این مقاله می‌خواهیم در مورد مزایا، معایب، عوارض و موارد منع استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد بدن صحبت کنیم. استفاده از لیزرهای مختلف برای لیزردرمانی این روزها حسابی مورد توجه قرار گرفته است که دلیل آن، مزایای فوق‌العاده‌ای است که این روش درمانی در اختیار همه قرار داده است.

انجام لیزر موهای زاید بیماران پسوریازیس

لیزر موهای زاید بیماران پسوریازیس از یک پرتو نور متمرکز برای از بین‌بردن فولیکول مو استفاده می‌کند تا نتواند دوباره رشد کند. اگرچه دستگاه‌های خانگی لیزر در دسترس هستند، برای دستیابی به بهترین نتایج، باید این کار را توسط متخصص پوست آموزش‌دیده انجام دهید.

بسیاری از پزشکان، لیزر موهای زائد را برای بیماران پسوریازیس خود توصیه می‌کنند. دلیل آن هم این است که این روش نسبت به سایر روش‌ها که نیازمند تحریک مداوم و دوره‌ای پوست است، تحریک کمتری را ایجاد می‌کند.

یکی از مشکلات لیزر موهای زاید بیماران پسوریازیس این است که لیزر، حداقل به شش جلسه درمان نیاز دارد. اگر بین این جلسات دچار عود شوید، ممکن است لازم باشد جلسات را به تعویق بیندازید و این از بهره‌وری لیزر موهای زائد می‌کاهد. همچنین، لیزر موهای زائد روی موهای بلوند، سفید، خاکستری یا قرمز چندان موثر نیست.

مراقبت‌های بعد از لیزر موهای زاید بیماران پسوریازیس

بعد از انجام لیزر موهای زاید بیماران پسوریازیس، لازم است مراقبت‌هایی بکنید تا از عود بیماری جلوگیری به‌عمل بیاورید. این مراقبت‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • از لباس نخی استفاده کنید: بلافاصله پس از لیزر، لباس نخی گشاد بپوشید تا تحریک را به حداقل برسانید. لباس نخی اجازه می‌دهد پوست شما تنفس کند و حساسیت و تحریک بعد از لیزر را کاهش می‌دهد.
  • فعالیت نکنید: در طول لیزر، فولیکول‌ها به‌‌خاطر گرمای زیاد آسیب می‌بینند. اگر بعد از انجام لیزر، فعالیت بدنی زیادی انجام دهید، پوست عرق‌کرده و فولیکول‌ها بیشتر تحریک می‌شوند. این می‌تواند به عود پسوریازیس بیانجامد.
  • از آفتاب دور بمانید: حتما لازم است پس از لیزردرمانی از آفتاب دوری کنید. اشعه آفتاب به‌خودی‌خود می‌تواند پسوریازیس را شعله‌ور کند. وقتی نور خورشید و لیزر دست‌به‌دست شوند، ممکن است شرایط بدی را ایجاد کنند.
  • به پوست خود دست نزنید: تا حد امکان پوست خود را دستکاری نکنید. دست‌زدن به پوست به‌معنای تحریک‌کردن آن و افزایش احتمال عود پسوریازیس است.
  • کرم آلوئه‌ورا استفاده کنید: استفاده از کرم آلوئه‌ورا به شما کمک می‌کند‌ تا پوست آسیب‌دیده خود را آرام کنید و از عودکردن علائم جلوگیری کنید.

سخن آخر

لیزر موهای زاید بیماران پسوریازیس ممنوع نیست. شما می‌توانید با رعایت برخی از نکات موهای خود را لیزر کنید؛ فقط باید دقت کنید که هنگام انجام این کار علائمی نداشته باشید. همچنین قبل و بعد از لیزر موهای زاید بیماران پسوریازیس باید مواردی را رعایت کنید تا از عودکردن علائم جلوگیری کنید.

 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *