از بین بردن لک صورت - کلینیک تندیس

از بین بردن لک صورت

لک صورت تقریبا برای همه آزاردهنده است؛ لکه‌های تیره‌ای که روی پوست صورت ایجاد می‌شوند و ظاهر کک‌و‌مکی و ناصاف به پوست می‌دهند. لک‌های صورت یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی هستند که به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند. فارغ از دلیل به وجود‌آمدن آنها، از بین ‌بردن لک صورت دشوار است.

روش‌های کلینیکی مثل لیزر پوستی برای از بین ‌بردن لک صورت ایجاد شده است و تا حدود زیادی این ضایعات را از بین می‌برد. با این حال، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند که از بین بردن لک صورت را در خانه انجام دهند. اگرچه انجام این پروسه در خانه احتمالا به نتایج قطعی منجر نمی‌شود، می‌تواند به شما کمک کند تا لک‌ها را کمرنگ کنید و انواع کوچک آنها را از بین ببرید.

قبل از این‌که به روش‌های خانگی برای برطرف‌کردن لک بپردازیم، ببینیم که لک صورت چیست و به چه دلیلی ایجاد می‌شود؟

لک صورت چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

لکه‌های تیره در حقیقت قسمت‌هایی از پوست هستند که رنگ آنها با سایر بخش‌ها فرق می‌کند. آنها تیره‌تر هستند و در کنار پوست روشن اطراف، خودنمایی می‌کنند. دلایل رایج ایجاد این لکه‌ها به شرح زیر است:

هیپرپیگمانتاسیون به دلیل قرارگرفتن در معرض نور خورشید

علت اصلی ایجاد لکه‌های تیره روی صورت، تولید بیش از حد ملانین است که در اثر قرارگرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می‌شود که به آن «ملاسما» نیز می‌گویند. به غیر از اشعه‌های مضر UVA و UVB خورشید، کثیفی‌ها و ناخالصی‌ها نیز مسئول تولید بیش از حد ملانین در سلول‌های پوست هستند.

آکنه

آکنه یا جوش‌ تقریباً همیشه لکه‌های سیاهی روی صورت باقی می‌گذارند. اگرچه این آکنه‌ها با گذشت زمان از بین می‌روند، اما توصیه می‌شود برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های تیره، آکنه‌های خود را دستکاری نکنید.

افزایش سن

علائم پیری در همه افراد به‌طور همزمان ظاهر نمی‌شود؛ اما یکی از شایع‌ترین نشانه‌های پیری، لکه‌های تیره روی صورت است. لکه‌هایی که به دلیل افزایش سن ظاهر می‌شوند به نام «لنتیژین» شناخته می‌شوند.

اصلاح صورت

اگرچه در مورد همه افراد صادق نیست، اما گاهی اوقات بند‌انداختن، اپیلاسیون و موچین می‌تواند باعث ملتهب‌شدن منافذ شود و منجر به لکه‌های تیره گردد. این در مورد افرادی که پوست حساسی دارند بیشتر رخ می‌دهد.

عوامل دیگر ایجاد لک روی صورت شامل موارد زیر هستند:

  • بیماری‌های کبدی
  • حاملگی و تغییرات هورمونی
  • بیماری آدیسون
  • برخی از داروها

از بین بردن لک صورت در خانه

درمان‌های خانگی برای از بین بردن لک صورت شامل موارد زیر هستند:

شیر

شیر خاصیت سفید‌کنندگی دارد. علاوه بر شیر، دوغ و حتی شیرترش به لطف داشتن اسیدلاکتیک، به‌طور موثری در از بین بردن لک صورت موثر هستند.

نحوه استفاده از شیر برای درمان لکه‌های تیره به شرح زیر است:

  • یک تکه پنبه را در شیر خیس کنید.
  • 3 تا 4 بار در روز آن را روی لکه‌ها بمالید و این کار را هر روز تکرار کنید تا نتیجه را ببینید.

سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسیداستیک است که تحقیقات نشان می‌دهند ممکن است رنگدانه‌ها را کمرنگ کند. برای استفاده از این ترکیب:

  • مقدار مساوی سرکه سیب و آب را در ظرفی با هم ترکیب کنید.
  • آن را روی لکه‌های تیره خود بمالید و بگذارید دو تا سه دقیقه بماند.
  • با آب ولرم بشویید.
  • دو بار در روز این کار را تکرار کنید تا به نتایج دلخواه برسید.

مزایا و معایب آراف فرکشنال نسبت به روش‌های دیگر

یکی از روش‌های نوین و ایمن برای زیباسازی و جوان‌سازی پوست استفاده از لیزر آراف فرکشنال (RF) است. اگر شما هم در مورد مزایا و معایب آراف فرکشنال، عوارض احتمالی و چگونگی انجام آن کنجکاو هستید، ما را تا انتها همراهی کنید.

آلوئه‌ورا

بر اساس یک مطالعه در سال 2012، آلوئه‌ورا حاوی آلوئین است که یک ترکیب طبیعی کاهش‌دهنده رنگدانه است. مطالعات نشان ‌داده‌اند که آلوئین پوست را روشن می‌کند و به‌عنوان یک درمان غیرسمی هایپرپیگمانتاسیون موثر است.

برای استفاده از آن، روال زیر را در پیش بگیرید:

  • ژل آلوئه‌ورا خالص را قبل از خواب روی نواحی رنگدانه‌دار بمالید.
  • صبح روز بعد با آب گرم بشویید.
  • هر روز این کار را تکرار کنید تا رنگ پوستتان بهتر شود.

پیاز قرمز

عصاره پیاز قرمز یکی از مواد تشکیل‌دهنده برخی از کرم‌های روشن‌کننده پوست و کرم‌هایی است که جای زخم را از بین می‌برند. پوست خشک پیاز قرمز می‌تواند به‌طور موثری در از بین بردن لک صورت و بدن نقش ایفا کند. به دنبال کرم‌هایی برای هایپرپیگمانتاسیون باشید که حاوی آلیوم سپا هستند و از آنها مطابق دستور روی پوست خود استفاده کنید.

عصاره چای سبز

عصاره چای سبز ممکن است در صورت استفاده روی پوست، در از بین بردن لک صورت موثر باشد. شما می‌توانید عصاره چای سبز را خریداری کرده و طبق دستورالعمل آن را روی لکه‌ها بمالید. برخی از وب‌سایت‌ها استفاده از کیسه‌های چای سبز را روی لکه‌های تیره برای ایجاد اثر روشن‌کنندگی پیشنهاد می‌کنند، اگرچه هیچ مدرکی برای تأیید این ادعا وجود ندارد.

اگر می‌خواهید آن را امتحان کنید، این مراحل را دنبال کنید:

  • یک چای سبز کیسه‌ای را به مدت سه تا پنج دقیقه در آب جوش دم کنید.
  • چای کیسه‌ای را از آب خارج کنید و بگذارید خنک شود.
  • کیسه چای را روی لکه‌های تیره خود بمالید.
  • دو بار در روز تکرار کنید تا به نتیجه برسید.

آب چای سیاه

یک مطالعه بر روی حیوانات که در سال 2011 منتشر شد، نشان داد که آب چای سیاه، لکه‌های تیره خوکچه ‌هندی را روشن می‌کند. آب چای سیاه دو بار در روز، شش روز در هفته به مدت چهار هفته استفاده شد.

برای امتحان این درمان برای از بین بردن لک صورت در خانه، راحل زیر را در پیش بگیرید:

  • یک قاشق غذاخوری برگ چای سیاه تازه را به یک فنجان آب مقطر در حال جوش اضافه کنید.
  • دو ساعت دم کنید و صاف کنید تا برگ‌ها جدا شوند.
  • یک تکه پنبه را در آب چای خیس کنید و دو بار در روز روی نواحی دارای پیگمانتاسیون بمالید.
  • هر روز به مدت شش روز در هفته، برای چهار هفته تکرار کنید.

علاوه بر موارد ذکرشده، عصاره شیرین بیان، رب گوجه فرنگی، عصاره ارکیده و ماسور دال (عدس قرمز) نیز در از بین بردن لک صورت موثر هستند.

سخن آخر

لکه‌های تیره روی پوست صورت به دلیل افزایش رنگدانه ملانین ایجاد می‌شوند. این لکه‌های آزاردهنده به‌سختی از روی پوست برطرف می‌شوند؛ با این حال برخی از روش‌های خانگی وجود دارند که در کم‌رنگ‌کردن و از بین بردن لک صورت موثر هستند. استفاده از شیر، آلوئه‌ورا، عصاره چای سبز، آب چای سیاه، عصاره شیرین‌بیان، رب گوجه‌فرنگی، عصاره ارکیده و ماسور دال (عدس قرمز) برخی از این درمان‌های خانگی برای از بین بردن لک صورت هستند. به خاطر داشته باشید که پیشگیری قبل از درمان است. پس سعی کنید با دوری از مواردی که دلیل ایجاد لکه‌ها بر روی صورت هستند، نیاز به درمان خانگی و کلینیکی را کاهش دهید. از این‌که در این مقاله همراه ما بودید از شما مشکریم. امیدواریم راه‌کارهای آن به‌کار شما بیاید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *