برداشتن خال با پلاسما - کلینیک تندیس

برداشتن خال با پلاسما

مزایای برداشتن خال با پلاسما نسبت به روش‌های قدیمی چیست؟

خیلی از کسانی که خال یا زائده‌های پوستی دیگری مثل زگیل دارند، به دنبال راهی هستند تا برای همیشه آن‌ها را از بین ببرند؛ برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها پلاسما است. پلاسما روشی نوین برای برداشتن خال و از بین بردن لکه‌های پوستی محسوب می‌شود. در این مطلب قصد داریم در مورد این روش، اقدامات قبل و بعد انجام پلاسما و نیز دلیل برتری داشتن آن نسبت به روش‌های دیگر برایتان توضیح دهیم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

پلاسماچیست؟

پلاسما شکل خاصی از گاز است که انرژی الکتریکی دارد و از آن برای نفوذ در سرتاسر پوست از اپیدرم به عمق درم استفاده می‌شود. پلاسما باعث ایجاد فرآیندی به نام تصعید می‌شود که جامد را به گاز تبدیل می‌کند و درنتیجه، در عرض چند دقیقه باعث از بین رفتن خال‌ها، زائده‌های پوستی و زگیل‌ها می‌شود.

پلاسما برای چه مواردی کاربرد دارد؟

پلاسما برای از بین بردن خال‌ها، منگوله‌های پوستی و زگیل‌ها استفاده می‌شود. این زائده‌های پوستی برای اکثر افرا ناخوشایند هستند. درمان موارد زیر با دیاترمی موج کوتاه امکان‌پذیر است:

  • خال‌ها – برای درمان آن با این امواج نیاز به نامه پزشک دارید.
  • منگوله‌های پوستی

برداشتن خال با پلاسما چگونه انجام می‌شود؟

ابتدا فرد مشاوره می‌شود و توضیحات دقیق به وی داده می‌شود. قبل از استفاده از بی‌حس‌کننده موضعی، ناحیه موردنظر تمیز می‌شود و سپس بی‌حس‌کننده استفاده می‌شود و به مدت 20 دقیقه باقی می‌ماند. چندین شات از پلاسما با فاصله نزدیک باهم اعمال می‌شود و تنها چند دقیقه طول می‌کشد تا درمان انجام شود.

پلاسما با فرایند تصعید، بخش‌های مشخص و کوچکی از سلول‌های پوستی را بخار می‌کند. در این فرایند هیچ حرارتی به بافت‌های اطراف منتقل نمی‌شود و درنتیجه هیچ آسیبی به دیگر نواحی پوست وارد نمی‌شود.

شما بلافاصله نتیجه حاصل از برداشتن خال، زگیل یا منگوله پوستی را شاهد خواهید بود. پس از درمان، ممکن است کمی کبره ریز قهوه‌ای تیره در محل درمان دیده شود که پس از تقریباً 5 روز پوسته‌پوسته می‌شود و می‌ریزد. از عوارض خفیف پلاسما این است که بعد از برداشتن خال با پلاسما پوستتان در اثر حرارتی که اعمال می‌شود کمی سرخ می‌شود و در برخی از نواحی پف‌کردگی خفیفی ظاهر می‌شود. این علائم معمولاً سریعاً از بین می‌روند.

نکاتی که قبل از برداشتن خال با پلاسما لازم است بدانید

قبل از اقدام برای پلاسما نکات زیر را فراموش نکنید:

  • اطمینان حاصل کنید که ناراحتی پوستی در اطراف زگیل، خال یا منگوله پوستی وجود ندارد.
  • بهتر است در روز درمان در ناحیه موردنظر هیچ‌گونه آرایش یا کرم‌ نداشته باشید.
  • بلافاصله پس از جلسه درمانی، می‌توانید فعالیت‌های روزانه خود را طبق روال انجام دهید.

 

نکاتی که بعد از برداشتن خال با پلاسما باید رعایت کرد

پس از درمان، به مدت 48 ساعت باید به‌منظور مراقبت از پوست و کمک به بهبود آن اقدامات زیر را انجام دهید:

  • بعد از برداشتن خال با پلاسما، همان ناحیه پوسته‌پوسته می‌شود. هرگز پوسته‌ها را نکنید.
  • برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ها بعد از 48 ساعت می‌توانید حمام کنید یا 2 بار در روز ناحیه موردنظر را با آب جوشیده ولرم و صابون تمیز کنید. برای تمیز کردن هرگز از مواد شوینده دارای الکل استفاده نکنید زیرا روند بهبودی را کند می‌کنند.
  • ممکن است یک تا پنج روز پس از درمان، پوست تورم داشته باشد که واکنشی طبیعی و بخشی از مراحل اولیه بهبود و بازسازی پوست است. روز سوم بیشترین حد تورم است ولی تا روز پنجم فروکش می‌کند.
  • اگر در هر زمان آن ناحیه داغ یا قرمز شد و یا علائم عفونت نشان داد، حتماً باید با پزشک تماس بگیرید.
  • نکات بهداشتی را رعایت کنید و از دست زدن به ناحیه موردنظر خودداری کنید.
  • هیچ‌گونه کرم یا عطر به ناحیه تحت درمان نزنید و آن را خشک نگه‌ دارید.
  • از ورزش زیاد و هر فعالیتی که سبب تعریق می‌شود خودداری کنید.
  • حتماً از کرم ضد آفتاب با مقاومت بالا در برابر اشعه ماوراءبنفش استفاده کنید و به مدت 48 ساعت از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.
  • از رفتن به سونا، اتاق بخار و هر شرایطی که گرما تولید می‌کند اجتناب کنید.

روش‌های دیگر برای برداشتن زائده‌های پوستی کدامند؟

سایر روش‌هایی که به کمک آنها خال‌ها برداشته می شوند، به شرح زیر هستند:

جراحی

این روشی قدیمی برای از بین بردن خال‌ها و زائده‌های پوستی است. متخصص ابتدا از بی‌حسی موضعی برای ناحیه‌ای از پوست که خال دارد استفاده می‌کند. بعد از بی‌حس شدن ناحیه موردنظر، از قیچی جراحی برای بریدن خال استفاده می‌کند. گاهی اوقات این خال‌ها عمقی هستند و پزشک نیاز است عمیق‌تر به پوست نفوذ کند.

درنتیجه، پوست نیاز به بخیه دارد و بعد از درمان ممکن است جای زخم باقی بماند.

انجماد

درصورتی‌که خال‌های شما عمقی یا سرطانی نباشند، می‌توان از نیتروژن مایع برای منجمد کردن آن‌ها استفاده کرد. این روش بدون درد است و سریعاً انجام می‌شود و سرپایی است؛ فقط یک تاول کوچک بعدازاین روش باقی می‌ماند.

تراشیدن

روش دیگر از بین بردن زائده‌های پوستی، تراشیدن آنها با چاقوی جراحی است. پزشک تراشیدن را تا زمانی ادامه می‌دهد که تنها یک قرمزی روشن روی پوست باقی بماند. این روش از جراحی سبک‌تر است، ولی در این روش نیز به بی‌حسی موضعی نیاز است.

برای برداشتن خال کدام روش بهتر است؟

روش‌های مختلفی برای برداشتن زائده پوستی وجود دارند که ممکن است موثر هم باشند، ولی اکثراً پروسه‌ای طولانی دارند و احتمال رشد دوباره زائده پوستی بالا است ولی با روش پلاسما در عرض چند دقیقه زائده پوستی را برای همیشه از بین می‌برند. بعد از درمان نه‌تنها جای زخمی باقی نمی‌ماند بلکه احتمال رشد دوباره زائده تقریباً صفر است.

در روش‌های دیگر در اغلب موارد وقتی زائده پوستی برداشته می‌شود، مشکلات پوستی به وجود می‌آید و به نواحی دیگر نیز سرایت می‌کند و باعث عفونت باکتریایی و رشد بیشتر زائده می‌شود، ولی دربرداشتن خال با پلاسما این اتفاقات نمی‌افتد. بنابراین بهتر است به سراغ روشی برویم که در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین عوارض ممکن ما را به خواسته اصلی‌مان برساند.

کلام آخر

اکثر افراد دوست‌ دارند با از بین بردن خال یا زائده‌های پوستی‌شان، چهره‌ای زیباتر داشته باشند. جای نگرانی نیست؛ زیرا برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد؛ اما از بین این روش‌ها باید به دنبال روشی باشید که بعد از درمان، نگران عوارض آن یا برگشت دوباره خال نباشید. ما به شما برداشتن خال با پلاسما را پیشنهاد می‌دهیم. با این روش برای همیشه با خال‌هایتان خداحافظی کنید.

 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *