روش های مراقبت از پوست صورت - کلینیک تندیس

بهترین روش های مراقبت از پوست صورت

همه‌ی ما رؤیای پوستی بدون ایراد و درخشان را در سر می‌پرورانیم؛ اما با توجه به حضور بی‌شمار محصولات جدید در قفسه‌ی فروشگاه‌ها و توصیه‌های بی‌پایان مراقبت از پوست در اینترنت، تشخیص بهترین روش های مراقبت از پوست صورت برای شما راحت نخواهد بود! همه‌ی ما اصول اولیه را می‌دانیم: آب فراوان بنوشید، به اندازه‌ی کافی بخوابید و صورت خود را بشویید؛ اما آیا از جزئیات هم اطلاع داریم؟ خوشبختانه، برای دستیابی به پوستی بی‌عیب‌ونقص، نیازی به پرداخت پول زیاد برای روش‌های جادویی یا کرم‌های گرانقیمت نیست.

روش‌های بسیار ارزان قیمتی هم وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید! در این مقاله با ما همراه باشید تا تأثیرگذارترین و بهترین روش های مراقبت از پوست صورت را به شما معرفی کنیم.

بهترین روش های مراقبت از پوست صورت

در ادامه با ۸ روش مؤثر برای مراقبت از پوست صورت همراه شما هستیم:

  • از پوست صورت خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

یکی از مهم‌ترین و بهترین روش های مراقبت از پوست صورت، محافظت از پوست در برابر نور خورشید است.

یک عمر قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک، لکه‌های ناشی از افزایش سن و سایر مشکلات پوستی و همچنین افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود.

برای محافظت از پوست خود در برابر آفتاب می‌توانید طبق روش‌های زیر پیش بروید:

  • از ضدآفتاب با SPF حداقل ۱۵ استفاده کنید. کرم ضدآفتاب را به اندازه کافی روی پوست صورت خود بمالید و هر دو ساعت یک بار آن را تمدید کنید.
  • از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر به‌دنبال سایه باشید؛ زمانی که تابش نور خورشید در قوی‌ترین حالت خود قرار دارد، از قرار گرفتن در معرض خورشید خودداری کنید.
  • از کلاه لبه‌دار استفاده کنید تا نور خورشید به‌طور مستقیم به پوست صورت شما نتابد.
  • سیگار نکشید

سیگار کشیدن پوست شما را خیلی زودتر پیر می‌کند و باعث ایجاد چین و چروک می‌شود. سیگار کشیدن باعث کاهش جریان خون زیر پوست می‌شود و پوست را رنگ‌پریده نشان می‌دهد. این امر همچنین باعث کاهش اکسیژن و مواد مغذی پوست می‌شود که برای سلامت پوست اهمیت دارند.

از طرفی سیگار به کلاژن و الاستین آسیب می‌رساند: فیبرهایی که به پوست شما استحکام و خاصیت ارتجاعی می‌دهند.

علاوه بر این، سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان پوست سلول سنگفرشی (SCC) را افزایش می‌دهد. اگر سیگار می‌کشید، بهترین راه برای محافظت از پوستتان، ترک سیگار است.

  • با پوست خود با مهربانی رفتار کنید

یکی از بهترین روش های مراقبت از پوست صورت، رفتار مهربانانه با پوست است. برای این کار می‌توانید به ترتیب زیر عمل کنید:

  • زمان حمام را محدود کنید: آب داغ یا حمام طولانی، چربی‌های پوست را از بین می‌برد. زمان حمام یا دوش‌گرفتن خود را محدود کنید و به جای آب گرم از آب ولرم استفاده کنید.
  • از صابون‌های قوی استفاده نکنید: صابون‌ها و مواد شوینده قوی می‌توانند چربی پوست شما را از بین ببرند. در عوض، پاک‌کننده‌های ملایم را انتخاب کنید.
  • پوست صورت خود را با دقت اصلاح کنید: برای محافظت پوست خود، قبل از اصلاح از کرم، لوسیون یا ژل اصلاح استفاده کنید. در جهتی که مو رشد می‌کند، اصلاح کنید، نه در جهت مخالف!
  • پس از حمام‌کردن یا شستن پوست صورت، پوست خود را به آرامی با حوله خشک کنید تا مقداری رطوبت روی پوست شما باقی بماند.
  • پوست خشک را مرطوب کنید: اگر پوست شما خشک است، از مرطوب‌کننده متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید

یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به شما کمک کند بهترین پوست را داشته باشید. مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی مصرف کنید. ارتباط بین رژیم غذایی و آکنه مشخص نیست؛ اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم غذایی سالم و غنی از سبزیجات و میوه‌ها ممکن است ظاهری جوان‌تر به پوست بدهد. همچنین نوشیدن آب زیاد به هیدراته نگه‌داشتن پوست شما کمک می‌کند.

  • استرس را مدیریت کنید

مدیریت استرس یکی دیگر از بهترین روش های مراقبت از پوست صورت است. استرس زیاد می‌تواند پوست شما را حساس‌تر کند و باعث بروز آکنه و سایر مشکلات پوستی شود. برای داشتن پوست و وضعیت ذهنی سالم، اقداماتی را برای مدیریت استرس خود انجام دهید. به اندازه‌ی کافی بخوابید، محدودیت‌های معقول تعیین کنید، فهرست کارهای خود را کاهش دهید و زمانی را برای انجام کارهایی که از آن لذت می‌برید، اختصاص دهید. نتیجه‌ی این کار در داشتن پوستی شاداب ممکن است چشمگیرتر از آن باشد که شما انتظار دارید!

  • بدن خود را هیدراته نگه دارید

همه متخصصین پوست و مو بر اهمیت هیدراتاسیون تأکید دارند. دکتر مونا گوهارا، متخصص پوست در کانکتیکات می‌گوید: «کمبود آب به معنی درخشندگی کمتر و افتادگی بیشتر پوست است!» او پیشنهاد می‌کند محصولاتی (پاک‌کننده، مرطوب‌کننده و ضدپیری) را انتخاب کنید که دارای فرمول‌های آبرسان هستند و البته حدود ۸ لیوان آب در روز بنوشید.

  • از قرار گرفتن در معرض حرارت مستقیم خودداری کنید

تنها نور خورشید نیست که روی پوست صورت، اثرات منفی می‌گذارد! نزدیک‌شدن بیش از حد به بخاری و شومینه نیز می‌تواند پوست شما را خراب کند. دکتر دبی پالمر، متخصص پوست نیویورک می‌گوید: «این کار باعث التهاب و تجزیه کلاژن می‌شود. توصیه می‌کنم با فاصله از بخاری یا شومینه بنشینید.»

  • پوست شما به ویتامین‌ها نیاز دارد

داشتن رژیم غذایی متعادل مهم است؛ اما رساندن ویتامین به پوست صورت می‌تواند تأثیر زیادی در داشتن پوستی شفاف داشته باشد. آنتی اکسیدان‌های موضعی وجود دارند که سرم‌ها و کرم‌هایی می‌باشند که حاوی مواد تغذیه‌کننده‌ی پوست هستند (به سرم ویتامین C فکر کنید!). یکی از بهترین روش های مراقبت از پوست صورت، استفاده از این کرم‌ها است.

دکتر پالمر می‌گوید: «این مواد تغذیه‌کننده‌ی پوست می‌توانند به ترمیم پوست در اثر آسیب خورشید کمک کنند.» بهترین زمان برای استفاده از این کرم‌ها، پس از شستن صورت است؛ پس به یاد داشته باشید که ویتامین‌ها می‌توانند پوست صورت شما را سالم و شاداب نگه دارند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم در مورد بهترین روش های مراقبت از پوست صورت صحبت کنیم و راهکارهای داشتن پوستی صاف و شفاف را برایتان بیان کردیم. دریافتیم که اگر می‌خواهید پوستی زیبا و شفاف داشته باشید، باید با مهربانی با آن رفتار کنید و همچنین پوست خود را با ویتامین‌ها تغذیه کنید. نکات بیان‌شده در این مقاله را همیشه به یاد داشته باشید تا بتوانید پوستی زیبا به خود هدیه دهید. از اینکه تا انتهای مقاله ما را همراهی کردید، از شما متشکریم. به نظر شما چه روش دیگری می‌تواند در این لیست برای مراقبت از پوست صورت قرار بگیرد؟ نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *