تاثیر لیزر بر کیست تخمدان - کلینیک تندیس

تاثیر لیزر بر کیست تخمدان

کیست تخمدان یک اختلال هورمونی است که بر چرخه قاعدگی تأثیر می‌گذارد، موهای زائد بدن را افزایش می‌دهد و باعث دیابت می‌شود. افزایش موهای زائد روی صورت و بدن، ظاهر خوبی ندارد؛ به همین دلیل افراد زیادی به‌سراغ لیزر موهای زائد خود می‌روند. لیزر موهای زائد یک روش زیبایی است که به شما کمک می‌کند تا از شر موهای زائد بدن خلاص شوید؛ اما آیا لیزر روی کیست تخمدان اثر منفی می‌گذارد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد تاثیر لیزر بر کیست تخمدان صحبت کنیم.

کیست تخمدان چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا همان کیست تخمدان یک اختلال هورمونی است که در سنین بین ۹ تا ۵۱ سالگی رخ می‌دهد. حضور هورمون آندروژن در بدن شما با به‌وجود آمدن مشکل PCOS افزایش می‌یابد. آندروژن یک هورمون جنسی مردانه است و وجود آن در بدن خانم‌ها باعث القای ویژگی‌های مردانه مانند موهای زائد بدن می‌شود. در ادامه نکاتی در مورد کیست تخمدان بیان می‌کنیم:

  • اگر سندروم تخمدان پلی کیستیک دارید، ممکن است مدت قاعدگی شما تحت تأثیر قرار گیرد؛ یعنی ممکن است دوره‌ قاعدگی طولانی‌تری داشته باشید و همچنین مدت زمان بین دوره‌های قاعدگی کاهش یابد.
  • PCOS منجر به افزایش رشد مو در صورت و بدن می‌شود.
  • در صورت عدم درمان به موقع، اختلال PCOS ممکن است باعث دیابت و مشکلات قلبی شود.
  • از هر ۱۰ خانم ۱ نفر به PCOS مبتلا می‌شود.

لیزر موهای زائد برای PCOS

پیش از بررسی تاثیر لیزر بر کیست تخمدان، بیایید کمی در مورد لیزر موهای زائد در اثر کیست تخمدان صحبت کنیم. لیزر موهای زائد برای PCOS می‌تواند موهای زائدی را که به‌دلیل افزایش آندروژن رشد می‌کنند، کاهش دهد. این روش می‌تواند رشد مو را کمتر کرده و موها را نازک‌تر کند تا روی صورت و بدن فرد، ظاهر بدی ایجاد نکند. این درمان، جایگزینی برای اصلاح، اپیلاسیون و شیو کردن با تیغ است.

  • لیزر موهای زائد باید توسط یک پزشک متخصص انجام شود.
  • امولج لیزر توسط ملانین پوست جذب شده و به گرما تبدیل می‌شود که فولیکول‌های مو را برای کاهش رشد مو از بین می‌برد.
  • از آنجایی که رشد مو به‌‌دلیل مشکلات هورمونی رخ می‌دهد، ممکن است به جلسات درمانی بیش از حد معمول نیاز باشد تا از شر این مشکل خلاص شوید.
  • حداقل ۶ تا ۸ جلسه درمانی برای کاهش علائم رشد بیش از حد موهای زائد لازم است.

این روش درمانی برای قسمت‌های مختلف بدن امکان‌پذیر است. بازوها، پاها و نواحی بیکینی را می‌توان از طریق لیزر موهای زائد برای PCOS هدف قرار داد. همچنین این روش می‌تواند موهای زائد صورت را از بین ببرد.

لیزر موهای زائد برای PCOS ممکن است باعث حذف دائمی موهای زائد نشود، با این حال، درمان می‌تواند موها را ظریف‌تر کرده و رشد مو را کاهش دهد.

تاثیر لیزر بر کیست تخمدان

به احتمال زیاد این سؤال برای همه افراد پیش می‌آید که آیا لیزر بر کیست تخمدان تأثیر منفی دارد؟ میزان تاثیر لیزر بر کیست تخمدان چقدر است؟ در پاسخ باید بگوییم که لیزر موهای زائد بر کیست تخمدان تأثیر منفی ندارد، زیرا اشعه‌های لیزر به اندام‌های داخلی نفوذ نمی‌کنند که بتوانند تأثیری روی کیست بگذارند. بدین ترتیب، لیزر تأثیری روی تخمدان‌ها و باروری ندارد. همچنین تاثیر لیزر بر کیست تخمدان هم صفر است! نواحی تحت درمان ممکن است کمی قرمز و ملتهب شوند؛ اما این عوارض تنها تا چند ساعت یا نهایتا چند روز بعد از لیزر از بین می‌روند.

تاثیر لیزر بر کیست تخمدان و داروهایی که باید مصرف آن‌ها را قطع کنید!

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید که می‌تواند پوست شما را به نور حساس کند، توصیه می‌شود که یک الی دو هفته پیش از لیزر، مصرف آن را قطع کنید. به‌عنوان مثال، مصرف تتراسایکلین را باید یک هفته پیش از لیزر قطع کنید. همچنین متخصصان پوست توصیه می‌کنند که یک هفته پیش از لیزر موهای زائد، استفاده از محصولات مراقبت پوست مانند اسیدهای گلیکولیک یا آلفا هیدروکسی اسید را متوقف کنید. همه این داروها، پوست شما را به لیزر حساس می‌کند و عوارض جانبی زیادی به همراه خواهد داشت. پس بهتر است پیش از لیزر، با متخصص پوست مشورت کرده و مصرف برخی داروها را قطع کنید تا شاهد عوارض جانبی نباشید.

از درمان موهای زائد پلی کیستیک چه انتظاری می‌توان داشت؟

پیش از انجام لیزر موهای زائد ناشی از پلی کیستیک باید بدانید که این روش نمی‌تواند به‌طور کامل رشد موهای زائد را متوقف کند؛ اما می‌تواند رشد این موها را کاهش داده و آن‌ها را ظریف‌تر کند. همچنین نتیجه لیزر برای همه خانم‌های مبتلا به سندروم پلی کیستیک، یکسان نیست و به همین دلیل نمی‌توان انتظار یکسانی از نتیجه لیزر در همه خانم‌ها داشت. با این حال، افراد بسیاری شاهد نتایج خوبی از درمان موهای زائد با لیزر به دست می‌آورند. این نتیجه خوب می‌تواند اعتمادبه‌نفس افراد را به میزان بسیار زیادی بهبود بخشد.

به‌دلیل حضور کیست‌های کوچک زیاد در تخمدان خانم‌‌های مبتلا به سندروم پلی کیستیک، سطح بالایی از هورمون مردانه در بدن خانم‌ها ترشح می‌شود که نتیجه‌ی آن رشد بیش‌ازحد موهای زائد است. به همین دلیل، از بین بردن دائمی موهای زائد، کار دشواری است؛ اما می‌توان رشد آن‌ها را کاهش داد. همچنین روش‌هایی وجود دارد که می‌توانند به لیزر کمک کرده و موهای زائد بدن را کاهش دهند. به‌عنوان مثال داشتن یک رژیم غذایی سالم و خوردن غذاهای سالم مانند میوه، سبزیجات و محصولات غلات می‌توانند سطح قند بدن را پایین آورده و رسیدن نتایج مورد انتظار لیزر را تسریع کند.

بدین ترتیب، در کنار روش درمانی لیزر موهای زائد ناشی از سندروم پلی کیستیک، رژیم غذایی سالمی هم داشته باشید تا بتوانید از شر موهای زائد خود خلاص شوید. همچنین می‌توانید با خیالی آسوده لیزر را انجام دهید، زیرا همان‌طور که گفتیم تاثیر لیزر بر کیست تخمدان، صفر است.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد تاثیر لیزر بر کیست تخمدان صحبت کردیم و دریافتیم که لیزر نمی‌تواند تأثیری روی تخمدان‌ها و کیست تخمدان داشته باشد. بدین ترتیب، لیزر برای افرادی که به سندروم پلی کیستیک مبتلا هستند، بی‌خطر است. با این حال، داروهایی را باید یک هفته پیش از لیزر قطع کنید که در صورت مشورت با پزشک متخصص،‌ در این مورد به شما مشاوره خواهد داد. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و پاسخ سؤال‌های خود را گرفته باشید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *