جلوگیری از ریزش مو - کلینیک تندیس

چند قدم تا جلوگیری از ریزش مو

برای جلوگیری از ریزش مو چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

ریزش مو شتری است که در خانه همه می‌خوابد! ریزش مو چه دلیل ژنتیکی داشته باشد و چه به دنبال عدم توجه کافی به سلامت موها اتفاق بیفتد، افراد زیادی را در دنیا درگیر خود کرده است. ریختن موها هنگام شانه کردن، بلند شدن از خواب، چسبیدن به لباس‌ها و ترس از اینکه مبادا ریختن موها دردسرساز شود، ترسناک است. با جلوگیری از ریزش مو با تمام این دردسرها خداحافظی کرده و جذابیت موهای خود را حفظ کنید.

مطمئنا شما هم نمی‌خواهید توده بزرگی از موی ریخته شده از سرتان را ببینید. اگر از این صحنه ترس دارید یا نگران هستید مبادا برای شما هم رخ دهد، این مطلب برای شماست. ما قصد داریم نگاهی به روش‌های پیشگیری از ریزش زیاد موها داشته باشیم. با رعایت این روش‌ها در زندگی روزمره، به راحتی از شر ریزش مو خلاص شوید. همراه ما باشید تا این مشکل را برای همیشه رفع کنیم.

روش‌های پیشگیری از ریزش مو

ریزش مو در طول شبانه روز تا حدی طبیعی است و نگرانی ندارد. مشکل از جایی آغاز می‌شود که ریزش مو زیاد شود یا با لمس آرام مو چندین تار مو کنده شود. جلوگیری از ریزش مو به بررسی دقیق و جزئی عادات روزمره و اشتباهات شما و دلایل ایجاد آن بستگی دارد. تنها در این صورت می‌توان از ریزش مو پیشگیری کرد.

در این بین روش‌هایی کلی برای پیشگیری وجود دارد. این نکات چه برای کسانی که از موهای خود رضایت دارند و چه کسانی که نگران موهایشان هستند، مفیدند.

هر مدل مویی را امتحان نکنید

مدل ‌موهایی که بافت‌های خیلی ریز مثل بافت آفریقایی یا بافت کف سر دارند، آسیب‌زننده هستند. مدل دم اسبی، خرگوشی و حتی مدل آبشاری در کودکان به موها آسیب می‌رسانند. چرا؟ دلیلش ساده است. این مدل‌ها باعث کشیده‌شدن مو از کف سر و شل شدن اتصال بین ریشه مو و کف سر می‌شوند. این امر به مرور زمان باعث تضعیف ریشه و ریزش مو می‌شود. اگر از کش مو اسفاده می‌کنید، کش مو را محکم نبندید یا موها را درشت و شل ببافید.

استفاده از سشوار را به حداقل برسانید

حرارت مستقیم باعث خشکی فولیکول‌های مو و آسیب‌پذیری آنها می‌شود. سشوار، بابلیس، اتو مو و ابزارهایی که با حرارت مستقیم موها را حالت می‌دهند رطوبت طبیعی موها را از بین می‌برند.

بلیچ نکنید

همان اندازه که کراتینه کردن مو می‌تواند مفید باشد، بلیچ کردن مو آسیب‌زا است. با بلیچ کردن شما عملا مولکول‌های پروتئینی مو (کراتین‌ها) را نابود می‌کنید. جالب است بدانید موها خاصیت پروتئینی دارند. برای جلوگیری از ریزش مو از زیاد هایلایت کردن، رنگ کردن، دکلره و فر دائم موها بپرهیزید.

شامپوی مناسب استفاده کنید

منظور از شوینده مناسب، شامپو با سولفات بسیار کم است. این ماده، عامل اصلی خشکی کف سر، وز وز شدن، تیرگی و شکنندگی مو به حساب می‌آید. شامپو مستقیما باعث ریزش مو نمی‌شود اما می‌تواند سلامت مو را کاهش ‌دهد. حتی اگر شامپوی مناسب هم دارید از شستشوی بیش‌ازحد موها بپرهیزید. افراط و تفریط نکنید. استفاده زیاد از شامپو باعث خشکی پوست می‌شود.

شانه مناسب

بعد از انتخاب شامپوی مناسب، نوبت به انتخاب شانه مناسب می‌رسد. شانه مناسب سطح چربی پوست را تنطیم می‌کند. شانه کردن موها را از کف سر شروع کنید و تا نوک مو ادامه دهید. موهای خیس را شانه نکنید.

زمانی که تعادل بین ریزش مو و رشد مو روی سر ما به هم بخورد، اصطلاحاً می‌گوییم فرد دچار ریزش مو شده است. در واقع اگر ریزش مو بیشتر از رشد مو باشد یا روند رشد مو متوقف شود، تراکم موهای ما کم و کمتر خواهد شد.

جلوگیری از ریزش مو در خانم‌ها

دلایل ریزش مو در خانم‌ها عبارتند از:

  • دلایل ژنتیکی
  • بیماری‌های تیروئیدی
  • کهولت سن
  • دلایل هورمونی

بیش از نیمی از خانم‌ها در اوایل 70 سالگی ریزش مو را تجربه می‌کنند. به کمک روش‌های پیشگیری می‌توان کم‌پشتی و ریزش مو را به تاخیر انداخت یا کاهش داد.

جلوگیری از ریزش مو در شیمی درمانی

ریزش مو طی 2 الی 4 هفته پس از آغاز شیمی درمانی نمایان می‌شود. شیمی درمانی با هدف از بین بردن سلول‌های سرطانی صورت می‌گیرد. در این حین سلول‌های مو هم ممکن است تخریب شوند. روش‌های خنک کننده موی سر با هدف افزایش جریان خون در سر و تحریک سلول‌های مو انجام می‌گیرد که تا حدی از ریزش مو پیشگیری می‌کند.

جلوگیری از ریزش مو پس از بارداری

خستگی، استرس، کاهش استروژن و کم آبی باعث ریزش مو بعد از بارداری می‌شود. ریزش مو پس از بارداری طبیعی است و برای درمان به زمان نیاز دارد. البته با راهکارهایی می‌توان روند درمان را تسریع کرد:

  • استفاده منظم از مکمل‌های تجویزی پزشک
  • تغذیه اصولی و نوشیدن مایعات کافی
  • سفت نکردن و نکشیدن موها
  • عدم استفاده یا استفاده حداقلی از مواد شیمیایی

راه‌های خانگی جلوگیری از ریزش مو

برای پیشگیری از ریزش مو باید علت آن را یافت. با این وجود علت آن هر چه که باشد، برخی درمان‌های خانگی بدون عوارض برای پیشگیری و توقف ریزش مو وجود دارن که چند نمونه از این روش‌ها را در ادامه آورده‌ایم:

استفاده از مکمل‌ها

فقر برخی مواد‌ معدنی در بدن منجر به ریزش مو می‌شود. برای پیشگیری، استفاده از مکمل‌ها و ویتامین‌های زیر را در برنامه مراقبتی خود قرار دهید:

  • ویتامین D
  • مکمل‌های آهن و ویتامین C
  • زینک
  • ویتامین‌های گروه B مثل : B2، B9 و B12
  • بیوتین
  • ویتامین E

بالعکس مصرف بی‌رویه برخی ویتامین‌ها مثل ویتامین A باعث ریزش مو می‌شود. توصیه ما این است که در هر صورت، قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

روغن‌درمانی

سلامت و طراوت مو رابطه مستقیم با میزان رطوبت یا چربی مو دارد. برخی افراد نتیجه مثبتی از مصرف روغن‌های گیاهی گزارش کرده‌اند. این روغن‌ها عصاره گیاهانی خاص هستند و باور عموم بر این است که روغن درمانی باعث تحریک رشد مو، تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو می‌شود.

روغن‌های زیر در این زمینه کاربرد دارند:

  • روغن نعناع
  • روغن بنفشه
  • روغن نارگیل
  • روغن زیتون
  • روغن درخت یاجنسان

دقت کنید مطالعه زیادی در این باره صورت نگرفته است و تاثیر قطعی روغن‌درمانی، تضمینی نیست.

پرهیز از دخانیات

نیازی به توضیح نیست که مصرف دخانیات تا چه اندازه سلامت بدن شخص و اطرافیان را به خطر می‌اندازد. مصرف سیگار باعث از بین بردن رنگدانه‌‌های مو و پیری زودرس می‌شود. سیگار سلول‌های مو را نابود کرده و فولیکول مو را شکننده و ضعیف می‌کند. برای جلوگیری از ریزش مو و حفظ جذابیت‌تان هم که شده سیگار را ترک کنید.

رژیم غذایی

رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها در سلامت کلی بدن و توقف ریزش مو تاثیر چشمگیری دارد. توت فرنگی، بلوبری، اسفناج، لوبیا و کلم‌پیچ منابع غنی از آنتی ‌اکسیدان هستند. از سویی دیگر مصرف الکل، چربی‌های اشباع شده و غذاهای حاوی مواد نگهدارنده، منجر به ریزش مو و افزایش شدت آن می‌شود.

کلام آخر

اگرچه نمی‌توان به طور کاملا قطعی و همیشگی ریزش مو را متوقف کرد اما راه‌هایی برای جلوگیری از ریزش مو و کاهش چشمگیر آن وجود دارد. این روش‌ها با تغییر در زندگی روزمره و رعایت نکات ذکرشده میسر است. پیش از اقدام به از بین بردن ریزش مو، در نظر داشته باشید کمی ریزش مو طبیعی است و نباید در این زمینه وسواس به خرج دهید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *