لک‌ های ناشی از سوختگی لیزر - کلینیک تندیس

رفع لک‌ های ناشی از سوختگی لیزر

لیزر موهای زائد و عوارض مختلف روی صورت و بدن، از روش‌های درمانی است که افراد زیادی در این سال‌ها از آن بهره می‌برند. لیزر به کمک اشعه و نور کار می‌کند که باعث ایجاد حرارت و گرما بر روی مو یا عارضه‌های موجود می‌شود. سوختگی لیزر یکی از مسائلی است که گاهی اوقات ممکن است به علت نداشتن مهارت در لیزر و تنظیم نکردن آن بر اساس پوست فرد، رخ دهد. در این مقاله بیشتر در مورد این نوع سوختگی، دلیل و عوارض آن صحبت می‌کنیم و می‌ببینیم چگونه می‌توان لک ‌های ناشی از لیزر را از بین برد.

چرا سوختگی لیزر رخ می‌دهد؟

ممکن است هنگامی که واژه‌ی سوختگی لیزر را می‌شنوید، کمی نگران استفاده از این روش درمانی شوید. اما بهتر است بدانید اگر به درستی از این روش بهره ببرید، نه تنها مشکلی به وجود نمی‌آید، بلکه درمان با لیزر بسیار راحت و بدون درد و کم‌هزینه‌تر از سایر روش‌های دیگر است. با این حال گاهی اوقات سوختگی لیزر رخ می‌دهد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

  • مراجعه به مراکز و تکنسین‌های غیرحرفه‌ای

همیشه به یاد داشته باشید که باید به مراکز معتبر برای لیزر مراجعه کنید. این مراکز تکنسین‌های خود را آموزش می‌دهند تا بتوانند به نحو احسن کار را انجام دهند. پس مشکلی از بابت عدم اطلاع تکنسین‌ها نسبت به نکات استفاده از لیزر نخواهید داشت. تکنسین باید بداند که چه درجه حرارتی را برای هر پوست و مو در نظر بگیرد تا سوختگی ایجاد نشود و تأثیر لازم را هم داشته باشد.

  • دستگاه نامناسب بر اساس پوست و موی فرد

گاهی اوقات دستگاهی که استفاده می‌شود، برای یک فرد با پوست یا موی خاصی مناسب نیست. رنگ پوست و موی متقضی باید بررسی شود و بسته به آن، دستگاه‌های مخصوصی برای لیزر انتخاب شود. لیزر با دستگاه‌هایی که با اشعه‌های لیزر، نور، فوتون و … کار می‌کنند، درمان را انجام می‌دهد. پس باید دستگاه مناسبی انتخاب شود تا سوختگی لیزر اتفاق نیفتد.

  • بی توجهی نسبت به مراقبت‌های پس از لیزر

رفع لک لیزر گاهی در همان ساعات اولیه پس از انجام لیزر انجام می‌گیرد. معمولاً پس از لیزر، لک و قرمزی پوست را متوجه می‌شوید که بعد از حدود یک تا چند ساعت از بین می‌رود. متخصص لیزر به شما پیشنهاد می‌کند تا از مرطوب‌کننده‌ها پس از انجام لیزر استفاده کنید یا در معرض نور خورشید قرار نگیرید. در صورت رعایت نکردن این موارد ممکن است سوختگی لیزر درجه‌ی ۱ رخ دهد.

علائم سوختگی ناشی از لیزر

همان‌طور که گفته شد، در حین انجام لیزر، ممکن است مسائلی مانند تغییر رنگ پوست به صورت کم رنگ، گرم شدن موقتی پوست، سوزش خفیف و التهاب را تجربه کنید که حداکثر پس از چند ساعت از بین می‌رود؛ اما اگر این عوارض به مرور بهبود نیافت و حتی بدتر شد، احتمالاً سوختگی لیزر اتفاق افتاده است. همچنین تغییر رنگ شدید پوست، داغ شدن بیش از حد پوست و خنک نشدن آن، تورم شدید و درد زیاد، نشان‌دهنده‌ی بروز مشکلاتی است که باید با دقت بیشتری مورد بررسی و درمان قرار گیرد.

باید این نکته را در نظر داشته باشید که پس از چند ساعت از درمان با لیزر اگر این مشکلات از بین نرفت حتماً با تکنسین لیزر صحبت کنید تا موارد را بررسی کند. در صورت احتمال سوختگی بیشتر، حتماً به مراکز درمانی مراجعه کنید. اگر این سوختگی درمان نشود، ممکن است لک‌هایی دائمی بر روی پوست بر جای بگذارد که به‌راحتی قابل حذف شدن نیستند.

رفع لک لیزر و راهکارهای آن

سوختگی لیزر لک‌های قرمز تا قهوه‌ای تیره‌ای را روی پوست ایجاد می‌کند. بسته به میزان سوختگی، درجه‌ی تیرگی و ماندگاری لک‌ها هم متفاوت خواهد بود. هر چه سوختگی شدیدتر باشد، لک‌های ایجادشده احتمالا سخت‌تر درمان خواهند شد. با این حال راهکارهایی برای رفع لک لیزر وجود دارد که می‌توان از آن‌ها بهره برد.

شاید در نگاه اول پاک کردن مقداری جوهر از روی پوست چندان سخت به‌نظر نرسد، اما همه چیز به این بستگی به شرایط پوستی شما دارد و به‌طور کلی کار دشواری است.

  • اقدامات اولیه پس از ایجاد سوختگی ناشی از لیزر

از همان ابتدا که احساس کردید لک و قرمزی روی پوست ایجاد شده و دچار سوختگی ناشی از لیزر شده‌اید، بهتر است هر چه سریع‌تر در یک حوله تمیز، یخ بپیچید و بر روی نواحی سوختگی قرار دهید. دقت داشته باشید که یخ بیشتر از ده دقیقه روی پوست قرار نگیرد و به پوست استراحت دهید. اگر التهاب پوست و لک قرمز آن رفع نشد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. ممکن است نیاز به پانسمان پوست داشته باشید.

  • درمان تاول پس از سوختگی

اگر تاول بر روی پوست ایجاد شد، باید نواحی اطراف آن را تمیز نگه دارید و از پمادهای آنتی‌بیوتیک که توسط پزشک تجویز می‌شود، استفاده کنید. هیچ‌گاه تاول را دست‌کاری نکنید تا زخم آن عمیق نشود و لک‌های ماندگار بر روی پوست ایجاد نشود.

  • استفاده از داروهای ضد لک ناشی از سوختگی لیزر

هنگامی که لک ماندگار شد و احساس کردید با درمان‌های خانگی و به مرور زمان کم‌رنگ نمی‌شود، باید از دارودرمانی استفاده کنید. در اولین فرصت به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک با توجه به نوع لک و مقاومت آن، کرم‌های لایه‌بردار، کرم‌های روشن‌کننده یا انواع داروهای ترکیبی و سرم‌ها را برای پوستتان تجویز می‌کند.

هر چه لک عمیق‌تر باشد و رنگ‌دانه‌ها غلظت بیشتری بر روی پوست داشته باشند، درمان آن‌ها نیاز به مواد لایه‌بردار قوی‌تری دارد. گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد چندین مرحله به پزشک مراجعه کنید تا داروها را تغییر دهد و در نهایت لک‌ها کامل از بین بروند.

  • رفع لک سوختگی لیزر در منزل

اگر لک ناشی از سوختگی با لیزر کمرنگ و به تازگی ایجاد شده باشد، استفاده از ماسک‌های خانگی هم می‌تواند تأثیر خوبی روی آن داشته باشد. ماسک‌های حاوی سفیده‌ی تخم‌مرغ، خیار، عسل، آلوئه ‌ورا و… باعث می‌شوند که رطوبت‌رسانی به پوست افزایش یابد. همچنین این ماسک‌های حاوی مواد ترمیم‌کننده‌ی پوست هستند و باعث می‌شوند آسیب‌های پوست سریع‌تر بهبود یابد. درمان با لایه‌بردارهایی مانند سفیداب هم برای لایه‌برداری نازک از روی پوست تا حد زیادی مفید خواهد بود.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

اگر درمان با لیزر با بررسی اولیه و تشخیص حساسیت‌های پوست فرد تنظیم نشود، احتمال ایجاد سوختگی را بر روی پوست دارد. مراقبت نکردن از پوست پس از لیزر هم به این مشکل دامن می‌زند. اگر به مرور و پس از چند ساعت، لک لیزر رفع نشد، باید هر چه سریع‌تر نسبت به درمان آن اقدام کرد. هر چند تا حدودی می‌توان به‌خصوص در لک‌های کم رنگ، درمان‌های خانگی مانند ماسک میوه و مواد مغذی پوست را به کار گرفت و تأثیر آن را مشاهده کرد، با این حال برای درمان کامل و اصولی لک لیزر باید به پزشک مراجعه کرد تا درمان‌های لازم به کمک کرم، سرم و مواد ترمیم‌کننده پوست صورت گیرد. در غیر این صورت ممکن است لک ماندگار شده و احتمال رفع کامل آن کمتر شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *