ماندگاری ژل لب - کلینیک تندیس

ماندگاری ژل لب

ژل لب نوعی فیلر یا پرکننده است که تزریق آن به محبوب‌ترین راه برای افزایش سایز و فرم‌دهی به لب‌ها تبدیل شده است؛ زیرا روشی کم‌تهاجمی است و زمان بهبودی سریع‌تری نسبت به جراحی دارد.

با افزایش سن، به طور طبیعی کلاژن و چربی پوست کاهش پیدا می‌کند که این امر منجر به کاهش ضخامت و افتادگی پوست صورت ازجمله لب‌ها می‌شود. پرکننده‌های لب با جایگزین کردن هیالورونیک اسید و کلاژن می‌توانند به بهبود این وضعیت کمک کنند.

اگرچه در حال حاضر انواع ژل لب وجود دارد که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند، اما به‌طور متوسط می‌توان از اغلب آن‌ها انتظار 6 تا 12 ماه ماندگاری را داشت. در ادامه به جزئیات بیشتری از این مساله اشاره خواهیم کرد.

نکات قابل توجه قبل از تزریق ژل لب

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید، هدف شما از تزریق ژل لب است. آیا تمایل دارید که به‌دلیل افزایش سن یا فقط برای جذابیت بیشتر، حجم لب‌های خود را بزرگ‌تر کنید؟ یا به‌دلیل عدم تقارن فقط دوست دارید لب‌های شما کمی فرم بگیرند؟ دانستن پاسخ این سوالات به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که چه برندی از فیلرهای لب برای شما بهترین است.

کلاژن یک بافت همبند است که در بدن همه موجودات یافت می‌شود. در گذشته بیشتر انواع ژل لب حاوی این ماده بودند، اما امروزه به‌ندرت از این ماده استفاده می‌شود، زیرا دوام کمی دارد (حدودا تا 3 ماه) و همچنین می‌تواند در بسیاری از افراد واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند.

فیلرهای حاوی هیالورونیک اسید در حال حاضر پرکاربردترین محصول برای حجیم و برجسته کردن لب‌ها هستند. هیالورونیک اسید یک ماده ژل‌مانند است که از باکتری‌ها ساخته می‌شود و با قابلیت جذب مولکول‌های آب و تحریک تولید کلاژن و الاستین در پوست، می‌تواند به لب‌ها حجم و فرم جدیدی بدهد.

میزان ماندگاری انواع ژل لب

در حال حاضر برندهای ژوویدرم (Juvaderm)، رستیلن (Restylane)، ولوور (Vollure) و وُلبِلا (Volbella) جزو پرکاربردترین فیلرهای حاوی هیالورونیک اسید برای تزریق ژل لب هستند.

ژل‌های ژوویدرم و رستیلن حدود شش ماه دوام می‌آورند و ظاهری بسیار طبیعی ارائه می‌دهند. ژل ولوور جدیدترین محصول موجود در بازار است. بیشترین ماندگاری را دارد (تا 18 ماه)، توده ایجاد نمی‏کند و ظاهر طبیعی‌تری ایجاد می‌کند. ژل وُلبِلا غلظت کمی دارد و به‌همین‌دلیل بیشتر برای اصلاح و صاف کردن خطوط عمودی لب استفاده می‌شود و معمولا تا حدود 12 ماه دوام می‌آورد.

البته قابل ذکر است که مدت ماندگاری ژل لب به فیزیولوژی بدن فرد نیز بستگی دارد. اصولا افراد جوان به‌دلیل سوخت‌وساز بالای بدن خود هر شش ماه یک‌بار نیاز به تزریق دارند، درحالی‌که افراد مسن گاهی تا یک سال هم نیاز به تجدید ندارند. پیشنهاد می‌کنیم پیش از تزریق حتما با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

نحوه تزریق ژل لب

اولین قدم برای تزریق ژل لب، گرفتن وقت ملاقات با جراح پلاستیک یا پزشک متخصص پوست و مو است. از نظر پزشکان، انواع ژل لب حاوی هیالورونیک اسید، محصولات ایمنی هستند و درصورتی‌که به نحو صحیحی تزریق شوند، خطر و عوارض جانبی خاصی شما را تهدید نمی‌کند.

اگر برای کاهش هزینه یا به‌دلیل ماندگاری اندک، یک فیلر حاوی کلاژن را انتخاب کنید، پزشک قبل از تزریق آزمایش پوستی انجام می‌دهد تا مطمئن شود که به این محصول آلرژی ندارید. اگر پوست شما علائمی از واکنش آلرژیک مانند قرمزی و تورم نشان دهد، پزشک از این محصول استفاده نمی‌کند و توصیه می‌کند که به‌سراغ محصولات حاوی هیالورونیک اسید بروید.

در روز تعیین‌شده، پزشک برای شروع کار، از یک بی‌حس‌کننده موضعی روی لب‌های شما استفاده می‌کند. از کرم‌های بی‌حسی موضعی رایج می‌توان به بنزوکائین، لیدوکائین و تتراکائین اشاره کرد.

متاسفانه برخی از افراد به این مواد حساسیت دارند. در این شرایط، پزشک شما ممکن است از یک سوزن برای تزریق مقادیر کمی ماده بی‌حس‌کننده در داخل دهان برای بی‌حس کردن لب‌های بالا و پایین استفاده کند.

هنگامی‌که لب های شما به‌اندازه کافی بی‌حس شدند، پزشک ژل لب یا فیلر را مستقیما به داخل لب‌های شما تزریق می‌کند. نگران نباشید، سوزن بیشتر از 2.5 میلی‌متر در پوست شما فرو نمی‌رود و اغلب یک میلی‌لیتر ژل تزریق می‌شود. کل این فرآیند ممکن است 30 دقیقه تا 1 ساعت طول بکشد.

معمولا پزشک پس از پایان کار، از ماساژ دادن برای جذب بهتر ژل و کمپرس یخ برای کاهش تورم و کبودی استفاده می‌کند. لازم است 15 تا 30 دقیقه در مطب بمانید تا پزشک از بابت عدم وقوع واکنش‌های آلرژیک مطمئن شود.

کارایی تزریق ژل لب

در حال حاضر انواع ژل لب وجود دارند که ماده اصلی اغلب آن‌ها هیالورونیک اسید (HA) است. این ماده به طور طبیعی در بافت پوست وجود دارد و در اثر افزایش سن میزان تولید آن کاهش می‌یابد. در ادامه به جزئیات بیشتری از تکنیک زیبایی تزریق ژل لب اشاره خواهیم کرد.

نکات قابل توجه بعد از تزریق ژل لب

بعد از تزریق ژل به مدت 24 تا 48 ساعت احساس تورم، قرمزی و درد در محل‌های تزریق خواهید داشت. کبودی اطراف لب یکی دیگر از عوارض جانبی رایج است که ممکن است حدود یک هفته طول بکشد. علاوه بر این، لب‌های شما ممکن است به‌دلیل وجود فیلر احساس متفاوتی داشته باشند. همچنین برای یک تا دو روز غذا خوردن و لبخند زدن برای شما دشوار خواهد شد.

همه این مسائل طبیعی و موقت هستند. با این وجود، برای افزایش ماندگاری ژل لب و بهبود سریع‌تر عوارض، توصیه می‌کنیم که به نکات زیر توجه کنید:

  • از کیسه یخ به مدت 10 تا 15 دقیقه برای کاهش تورم استفاده کنید.
  • حداقل به مدت 24 ساعت به لب‌های خود دست نزنید یا آن‌ها را روی یکدیگر فشار ندهید.
  • تا یک روز بعد از تزریق ژل لب، اجازه استفاده از رژ لب، بالم لب یا هر محصول دیگری را روی لب ندارید.
  • هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خیلی مراقب باشید.
  • تا دو روز از ورزش کردن اجتناب کنید.
  • آب فراوان بنوشید و اگر لازم است از مسکن استفاده کنید.

عوارض جانبی احتمالی تزریق ژل لب

اگرچه احتمال بروز واکنش آلرژیک به هیالورونیک اسید نادر است، اما ممکن است پس از تزریق یک توده (به نام گرانولوم) از بافت ملتهب ایجاد شود. این مساله اغلب در اثر تزریق در قسمت و عمق نامناسب لب ایجاد می‌شود. در این شرایط، لازم است دوباره به پزشک مراجعه کنید تا با تزریق آنزیم هیالورونیداز، هیالورونیک اسید موجود در ژل تجزیه و مشکل حل شود.

یک عارضه جانبی کمترشایع بعد از تزریق ژل لب، مسدود شدن رگ‌های خونی است. این مساله باعث کاهش جریان خون به لب می‌شود و در نهایت به بافت آن آسیب می‌رساند. خوشبختانه تشخیص این مشکل برای پزشکان آسان است و بلافاصله قابل برگشت است.

مطمئنا مراجعه به یک جراح پلاستیک یا پزشک متخصص پوست و مو حرفه‌ای و باتجربه می‌تواند مانع از بروز چنین عوارضی شود.

سخن آخر

تزریق ژل لب یک روش بی‌خطر برای فرم‌دهی به لب‌ها است که براساس فیزیولوژی بدن فرد و نوع ژل، مدت زمان ماندگاری متفاوتی دارد. پیشنهاد ما به شما برای انجام این روش، مراجعه به کلینیک زیبایی تندیس است. این کلینیک با برخورداری از پزشکان حرفه‌ای و تجهیزات به‌روز یکی از بهترین مراکز زیبایی شناخته‌شده در تهران است که شما می‌توانید از خدمات عالی و باکیفیت آن در دو شعبه شهرک غرب و فرمانیه بهره‌مند شوید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *