مراقبت های بعد از تزریق فیلر بینی - کلینیک تندیس

مراقبت های بعد از تزریق فیلربینی

مراقبت های بعد از تزریق فیلر بینی، اگرچه خیلی زیاد نیستند، اما از اهمیت زیادی برخوردار هستند. تزریق فیلر به بینی، از روش‌های رینوپلاستی مایع (liquid rhinoplasty) یا رینوپلاستی بدون جراحی (Nonsurgical rhinoplasty) محسوب می‌شود. در این روش یک ماده پرکننده مانند اسید هیالورونیک به زیر پوست تزریق می‌شود تا ساختار بینی را به طور موقت تغییر دهد. جراحان پلاستیک این نوع تغییر ساختار بینی را کارآمد و بدون خطر می‌دانند.

تزریق فیلر بینی

تزریق فیلر بینی یک روش سرپایی است که بسیار بی‌خطرتر و راحت‌تر از جراحی است. پروسه آن معمولا حدود 15 دقیقه و حتی کمتر طول می‌کشد و ممکن است بتوانید بعد از آن به سر کار بروید. در این روش چیزی شبیه ژل، که ممکن است محتویات آن تا حدودی در برند‌های مختلف فیلر متفاوت باشد، به زیر پوست بینی تزریق می‌شود تا قوس یا خمیدگی آن از بین برود یا اگر فرورفتگی در بینی شما وجود دارد، پر شده و ظاهر بینی بدون نقص به نظر برسد.

البته نتایج درمان چیزی حدود شش ماه یا کمتر پایدار خواهد بود و فرد لازم است پس از آن، مجددا تزریق فیلر بینی را انجام دهد.
اگرچه مراقبت های بعد از تزریق فیلر بینی بر خلاف مراقبت‌های بعد از جراحی بینی چندان پیچیده نیست، با این حال باید آنها را انجام دهید تا با مشکل خاصی روبرو نشوید.

بیشتر بخوانید : کاشت ابرو

مراقبت های بعد از تزریق فیلر بینی

مراقبت های بعد از تزریق فیلر بینی در حقیقت قبل از تزریق شروع می‌شوند. شما باید چند اقدام ساده را انجام دهید تا از کبودی و تورم جلوگیری کرده و پروسه بهبود را کوتاه کنید. هرچه این مراحل را با دقت بیشتری دنبال کنید، سریع‌تر بهبود خواهید یافت و علائم کمتری خواهید داشت:

  • 2 روز قبل و 2 روز پس از درمان، از مصرف هرگونه رقیق‌کننده خون (مانند آسپرین، ویتامین E، برخی از داروهای گیاهی و مکمل‌ها) خودداری کنید. خون رقیق، منجر به افزایش خطر کبودی می‌شود، بنابراین با اجتناب از هر چیزی که می‌تواند خون شما را رقیق کند، خطر کبودی را به حداقل برسانید.
  • در صورت دسترسی، قرص آرنیکا را به شرح زیر مصرف کنید: 2 قرص هر 2 ساعت به مدت 5 روز قبل از درمان. قرص 30c بهترین است، این قرص یک مکمل ضد کبودی است.

پروتکل رفع کبودی و تورم

مراقبت های بعد از تزریق فیلر بینی شامل پروتکل‌هایی برای برطرف کردن کبودی و تورم است:

کمپرس داغ

با آب خیلی داغ، پارچه تمیزی را خیس کنید، آب آن را کامل بگیرید و پارچه را روی صورت بگذارید تا گرما و بخار آن به صورت شما بخورد. این کار را چندین بار تکرار کنید، در صورت امکان هر 2 ساعت یکبار.

مصرف دیفن هیدرامین

دیفن هیدرامین یک داروی بدون نسخه ضدآلرژی است که در 15 دقیقه اثر می‌کند. طبق دستور دارو، آن را مصرف کنید.

کرم آرنیکا

این کرم در مارک‌های مختلفی وجود دارد و بدون نسخه قابل تهیه است. آن را خریداری کنید و قبل از خواب، به مقدار زیاد به بینی خود بزنید.

بلافاصله پس از درمان، ممکن است قرمزی خفیف، تورم، حساسیت و احساس خارش در ناحیه تحت درمان وجود داشته باشد. این یک عارضه طبیعی پس از تزریق است. این ناراحتی موقتی است و به طور کلی در عرض چند روز از بین می‌رود. در صورت ادامه یا در صورت بروز واکنش‌های دیگر، با پزشک خود تماس بگیرید.

سایر مراقبت های بعد از تزریق فیلر بینی

به عنوان سایر مراقبت های بعد از تزریق فیلر بینی، به مدت 4 هفته پس از تزریق از عینک استفاده نکنید. در این مدت، فیلر هنوز قابل انعطاف است و فشار عینک می‌تواند در نقطه تماس با بینی شما فرورفتگی ایجاد کند. پس از 4 هفته، پرکننده با پوست کاملاً یکپارچه می‌شود و استفاده از عینک مشکلی ندارد.

اگر از آسپرین یا هر داروی مشابهی استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که این داروها ممکن است احتمال کبودی و خونریزی در محل تزریق را افزایش دهند.

همچنین تا چند روز بعد از تزریق فیلر بینی، از موارد زیر اجتناب کنید:

  • به مدت 24 ساعت از مصرف لوازم آرایش یا محصولات مراقبت از پوست در قسمت تزریق خودداری کنید.
  • حداقل به مدت 48 ساعت، از ورزش شدید خودداری کنید زیرا این کار می‌تواند کبودی را بدتر کند.
  • حداقل یک یا دو هفته از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و مکان‌هایی با گرمای شدید مانند سونا و کلاس‌های یوگا داغ خودداری کنید.
  • از ماساژ دادن یا فشار دادن بینی خودداری کنید زیرا می‌تواند شکل فیلر را تغییر دهد.

در موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید

با وجود انجام مراقبت های بعد از تزریق فیلر بینی، ممکن است با عوارض ناخواسته‌ای مواجه شوید. در صورت داشتن علائم زیر، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد شدید
  • تاری دید
  • قرمزی، کبودی یا تغییر رنگ که گسترش یافته و رو به بدتر شدن است
  • کهیر یا سایر علائم واکنش آلرژیک

هر اقدام زیبایی، حتی روش‌های غیر جراحی، همیشه با خطر عوارض ناخواسته همراه هستند. بینی یک ناحیه حساس پر از رگ‌های خونی است و فراموش نکنید که بسیار نزدیک به چشم است. به همین دلیل لازم است از یک متخصص حرفه‌ای کمک بگیرید، زیرا اگر به کسی اعتماد کنید که نمی‌داند دقیقا چه می‎کند، احتمال عوارض ناخواسته حتی با مراقبت های بعد از تزریق فیلر بینی افزایش می‌یابد.

سخن آخر

تزریق فیلر بینی یکی از روش‌های برطرف کردن نقص بینی است که بسیار کم عارضه‌تر و سریع‌تر از رینوپلاستی است. در این روش، مقداری ژل زیر پوست ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود تا بدفرمی اصلاح شود. مراقبت‌های بعد از تزریق فیلر بینی کمک می‌کند تا عوارض ناخواسته‌ای نداشته باشید. از آنجایی که بیشترین عوارض بر کبودی و تورم تمرکز دارند، بسیاری از مراقبت های بعد از تزریق فیلر بینی بر جلوگیری و برطرف کردن این دو عارضه متمرکز هستند.

استفاده از کمپرس آب گرم، کرم ها و قرص‌های ضد کبودی و عدم مصرف داروهای رقیق کننده خون، برخی از این مراقبت‌ها هستند. همچنین لازم است تا چند هفته پس از درمان، از فشار بر محل تزریق خودداری کنید تا ژل زیر پوست جابجا نشود. پس از این مدت، ژل با پوست همسان شده و فشار، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

نتایج مستقیماً پس از درمان نباید به عنوان نتیجه نهایی دیده شود زیرا در این زما، ناحیه مورد نظر متورم است.

6 ساعت پس از درمان از لمس ناحیه درمان خودداری کنید. پس از آن می توان ناحیه را به آرامی با آب و صابون شست و شو داد و آرایش سبک انجام داد.

تا زمانی که تورم و قرمزی اولیه برطرف نشده است، ناحیه تحت درمان را در معرض گرمای شدید (مانند سولاریوم و آفتاب گرفتن) یا سرمای شدید قرار ندهید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *