مزایای استفاده از سابسیژن - کلینیک تندیس

مزایای استفاده از سابسیژن چیست؟

آیا تابه‌حال درباره روش سابسیژن شنیده‌اید؟ سابسیژن یک روش زیبایی با تهاجم کم است که می‌تواند برای درمان اسکار آکنه به‌کار رود. مزایای استفاده از سابسیژن واقعا قابل توجه است و ما در این مقاله سعی می‌کنیم پس از مقدماتی به بیان این مزایا بپردازیم.

آکنه مشکلی است که بسیاری از افراد را در سنین مختلف درگیر می‌کند، با این حال امکان ابتلا به آن در سنین جوانی بیشتر است. اگر آکنه خیلی شدید و ملتهب باشد، ممکن است ساختارهای پوست را تحت تاثیر قرار داده و به‌طور غیرقابل برگشتی خراب کند. در این حالت، جای آکنه ایجاد می‌شود که برای بسیاری از افراد ناخوشایند است. جای آکنه می‌تواند اعتماد‌به‌نفس افراد را از بین برده و مشکلات اجتماعی و فردی زیادی را ایجاد کند. با این حال، مزایای استفاده از سابسیژن به این افراد کمک می‌کند تا این مشکل را برطرف کنند.

انواع اسکار ناشی از آکنه

شدت اسکار آکنه، به بزرگی، عمق و وسعت التهاب ناشی از آکنه و همچنین فرآیند بهبودی آن وابسته است. ضایعات سطحی کوچک، معمولا بهبودی کامل به دنبال خواهند داشت و نیازی به استفاده از روش‌های دیگر برای برطرف‌کردن اسکار آنها نیست.

اما اگر التهاب پوستی شدید باشد، مرگ و جداشدن فولیکول، باعث ایجاد اسکار آتروفیک داخل پوستی می‌شود. در این حالت التهاب پوستی منجر به تخریب فولیکول و همچنین آسیب به ساختار کلاژن اطراف آن می‌شود. بهبود پوست به دنبال این التهاب منجر به تشکیل epithelial tract می‌شود. این بقایای تونل‌مانند عمودی، زیرگروه اسکار آتروفیک آیس-پیک (ice pick scar) هستند.

هنگامی که التهاب بیشتر یا گسترده‌تر باشد، تخریب ساختارهای عمیق‌تر منجر به آتروفیک جعبه (atrophic boxcar) و تشکیل اسکار چرخشی (rolling scar) می‌شود. همان‌طور که این اسکارها بالغ می‌شوند، انقباض زخم، منجر به فرورفتگی بیشتر می‌شود.

سابسیژن برای چه اسکارهایی مناسب است؟

تکنیک‌های درمانی برای اسکار، بر ایجاد کلاژن جدید از طریق یک آسیب کنترل‌شده به پوست تمرکز می‌کنند. این آسیب باعث التهاب، ساخت کلاژن و بازسازی پوست شده و افزایش ضخامت پوست منجر به تغییر شکل و بهبود ظاهر آن می‌شود.

طیف گسترده‌ای از تکنیک‌های بهبود اسکار شامل موارد زیر است:

  • لایه‌برداری شیمیایی (chemical peels)
  • لیزر فرکشنال ابلیتیو (fractional ablative)
  • لیزر فرکشنال غیرآبلاتیو
  • لیزر کاملاً ساینده (fully ablative laser)
  • «TCA CROSS»
  • میکرونیدلینگ (microneedling)
  • میکرونیدلینگ با کمک انرژی (energy assisted microneedling)

با این حال، اشکال شدیدتر آکنه منجر به تشکیل ندول و کیست می‌شود. اگر پارگی عمیق در فولیکول رخ دهد، التهاب فراتر از پایه فولیکول گسترش می‌یابد. از آنجایی که پایه‌های فولیکول مو در سطح زیرجلدی هستند، پارگی فولیکول ممکن است باعث گسترش التهاب به این سطح شود. در این حالت، اسکار عمیق، مرگ سلول‌های چربی و فیبروز رخ می‌دهد که منجر به ادامه یافتن این عارضه به صفحه عضلانی صورت می‌شود.

برای بهبود، باید نوارهای فیبروزشده آزاد شوند. برای بهبود حداکثری اسکار باید به این سطح از پوست دسترسی پیدا کرد و این کار تنها به روش سابسیژن انجام‌پذیر است.

بنابراین یکی از مهم‌ترین، مزایای استفاده از سابسیژن درمان اسکارهای بسیار عمیق است؛ هرچند این روش برای درمان انواع متوسط اسکار هم مفید خواهد بود.

چگونه چین و چروک های عمیق پوستی را از بین ببریم؟

در ادامه این مطلب از وب سایت کلینیک تندیس، ضمن معرفی روش مزوژل و مزایای آن، به بررسی مراقبت‌های قبل و بعد از انجام مزوژل نیز می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

سابسیژن چیست؟

سابسیژن، یا جراحی بدون برش زیرجلدی (subcutaneous incisionless surgery)، یک تکنیک جراحی جزئی است که برای اولین بار توسط Orentreich در سال 1995 معرفی شد. این تکنیک در مدیریت اسکارهای قدیمی، پیوندهای پوستی و اسکارهای آتروفیک استفاده می‌شود.

برای این کار، پزشک از سوزن زیرپوستی خاصی استفاده می‌کند که لبه‌های تیز آن، در زیر پوست حرکت کرده و بریدگی‌های کوچکی را ایجاد می‌کند. این بریدگی‌ها رشته‌های فیبروتیک را که قبلاً به شکل اسکار به بافت زیر آن چسبیده بودند، می‌شکند. با این عمل، سابسیژن می‌تواند جای زخم‌ها و چین و چروک‌ها را از بین ببرد و واکنش طبیعی بدن را برای بهبود زخم تحریک کند.

بیماران باید منتظر کبودی و تورم باشند که ممکن است تا 2 هفته ادامه داشته باشد. این درمان دوره‌ای است. بیمارانی که پوست تیره‌تر دارند، به دلیل افزایش خطر هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب (PIH) باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید جدا اجتناب کنند.

مزایای استفاده از سابسیژن

1. ثابت شده است که سابسیژن، به‌طور قابل توجهی ظاهر اسکار را بهبود می‌بخشد. طبق گزارش‌ها این بهبودی می‌تواند تا 61.4 درصد باشد. پس یکی از مهم‌ترین و نهایی‌ترین مزایای استفاده از سابسیژن، بهبود قابل توجه اسکار است.

2. سابسیژن را می‌توان بر روی اسکارهای مختلف آکنه انجام داد، اما به‌ویژه در اسکارهای عمیق و گودال مانند و چرخشی (rolling scars) موفق است.

3. این درمان باعث تولید کلاژن جدید در پوست می‌شود؛ زیرا وقتی به پوست آسیب وارد می‌شود، واکنش‌های طبیعی بدن برای بهبود آن فعال می‌شوند تا زخم را ترمیم کنند. این کار باعث سفت‌شدن و حجیم‌شدن پوست می‌شود و به صاف‌شدن جای زخم آکنه کمک می‌کند.

4. اکثر بیماران با این درمان راحت هستند و آن را در برابر مزایای استفاده از سابسیژن، اذیت‌کننده نمی‌دانند.

5. یکی دیگر از مزایای استفاده از سابسیژن این است که تحت بی‌حسی موضعی انجام شده و به همین دلیل درد زیادی ندارد.

6. اگر روند درمان را به‌طور کامل دنبال کنید، نتایج آن دائمی خواهد بود و برای همیشه از دست اسکارهای خود رهایی می‌یابید. این مزیت از مزایای استفاده از سابسیژن، هر کسی را که از جای اسکار آکنه رنج می‌برد ترغیب می‌کند که یک‌بار برای همیشه از دست این اسکارها راحت شود.

7. این درمان می‌تواند در ترکیب با پرکننده‌های پوستی اسید هیالورونیک (HA) انجام شود. این فیلرها به‌مرور جذب می‌شوند و تغییراتی که در پوست ایجاد شده، سبب می‌شود که اسکارهای یخی و جعبه‌ای که اغلب بسیار عمیق هستند از بین بروند. این فیلرها پوست را حجیم کرده و چین و چروک را نیز از بین می‌برند.

سخن آخر

مزایای استفاده از سابسیژن نه‌تنها برای درمان اسکارهای آکنه که خیلی شدید نیستند کاربرد دارد، بلکه برای شدیدترین اسکارها نیز موثر است. به‌عبارت دیگر در مواردی که اسکار آکنه بسیار عمق و شدید است و تا بافت ماهیچه‌ای صورت پیشروی کرده است، سابسیژن می‌تواند کمک‌کننده باشد. در این روش، پزشک یک سوزن خاص را پس از بی‌حسی موضعی به زیر پوست برده و نواحی را که فیبرز شده‌اند با حرکت سوزن آزاد می‌کند. این کار سبب می‌شود که پوست تحریک شده و کلاژن جدید بسازد. همچنین ترکیب این روش با فیلرهای پوستی می‌تواند به از بین رفتن کامل جای زخم کمک کند. سابسیژن به‌شکل دائمی جای جوش را از بین می‌برد و همچنین در فرم گرفتن و ایجاد یک پوست زیبا و بدون مشکل کاربرد دارد.

 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *