پاک کردن تاتو با لیزر - کلینیک تندیس

پاک کردن تاتو با لیزر چگونه است؟

احتمالاً شنیده‌اید که پاک کردن تاتو با لیزر راهی عالی برای خلاص شدن از شر خالکوبی‌هایی است که دیگر به آنها علاقه‌ای ندارید. با این حال، پاک کردن تاتو با لیزر مانند داستان‌های علمی تخیلی به نظر می‌رسد! آیا واقعاً می‌توانید جوهر خالکوبی را با لیزر پاک کنید؟ اگر چنین است، در واقعیت چقدر موثر است؟ آیا می‌توان تاتو را به طور کامل پاک کرد؟ این پروسه چند جلسه طول می‌کشد؟

ما در این مقاله به بررسی پاک کردن تاتو با لیزر و جوانب مختلف آن می‌پردازیم.

آیا لیزر می‌تواند تاتو را به طور کامل پاک کند؟

بله، لیزر می‌تواند تاتو را به طور کامل پاک کند. در واقع، پاک کردن تاتو با لیزر امن‌ترین و موثرترین راه برای پاک‌کردن خالکوبی‌های ناخواسته است. با این حال، ممکن است لازم باشد چندین جلسه با لیزر درمان شوید تا رنگ به طور کامل پاک شود. تعداد جلساتی که نیاز دارید به اندازه، سن، محل و رنگ خالکوبی که می‌خواهید پاک کنید بستگی دارد.

پاک کردن تاتو با لیزر چطور انجام می‌شود؟

قبل از این‌که بتوانید دقیقاً بفهمید پاک کردن تاتو با لیزر چگونه عمل می‌کند، باید بدانید که خالکوبی چیست و چگونه زیر پوست شما می‌نشیند. باستان‌شناسان شواهدی یافته‌اند که نشان می‌‌دهد فرهنگ‌های متعددی برای هزاران سال خالکوبی می‌کرده‌اند. اگرچه ابزارهای الکترونیکی پیشرفته، روش انجام خالکوبی را تغییر داده‌اند، ماهیت خالکوبی تقریباً ثابت است: از یک سوزن یا ابزار مشابه برای جاسازی دائمی رنگ در پوست استفاده می‌شود.

سوزن خالکوبی بیشتر شبیه یک خودکار است. وقتی نوک سوزن خالکوبی در جوهر فرو می‌رود، رنگ را به خود می‌گیرد و وقتی به زیر پوست وارد می‌شود، رنگ را به اپیدرم و درم پوست نفوذ می‌دهد. سپس با عملکرد مویرگی، جوهر در درم می‌نشیند. به عبارت دیگر، یک فرآیند فیزیکی اتفاق می‌افتد که باعث می‌شود پوست شما جوهر را بمکد.

سیستم ایمنی شما خالکوبی را دائمی می‌کند

نکته جالب این است که عملکرد ایمنی بدن همان چیزی است که جوهر را برای همیشه در جای خود نگه می‌دارد. زمانی که گلبول‌های سفید خون به منطقه سرازیر می‌شوند تا از آن ناحیه در برابر نفوذ سوزن محافظت کنند، جوهر در جای خود ثابت می‌شود.

تحقیقات اخیر ثابت کرده است که خالکوبی فقط در نتیجه پاسخ اولیه گلبول‌های سفید خون ثابت نمی‌شود. بلکه، بدن یک پاسخ ایمنی مداوم را نسبت به خالکوبی نشان می‌‌دهد. مدت‌ها پس از پایان خالکوبی، بدن همچنان به ارسال سلول‌های ایمنی برای مقابله با این شرایط ادامه می‌دهد. به همین دلیل است که جوهر برای همیشه در جای خود باقی می‌ماند.

چگونه لیزر تاتوهای ناخواسته را از بین می‌برد؟

همان‌طور که در بالا گفته شد، خالکوبی‌ها به دلیل نحوه واکنش ایمنی بدن شما دائمی هستند. با این حال، می‌توان از لیزر برای برهم زدن وضعیت موجود و حذف خالکوبی‌ها استفاده کرد. پاک کردن تاتو با لیزر شامل استفاده از لیزری است که به طور خاص برای هدف قرار دادن جوهر، بدون تأثیر بر پوست، طراحی شده است. وقتی که اشعه لیزر روی خالکوبی متمرکز می‌شود، به اپیدرم و درم نفوذ می‌کند و رنگدانه‌های تشکیل دهنده تاتو را پیدا کرده و می‌شکند. با این حال، بافت‌های پوست اطراف به هیچ وجه تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند. لیزرهای پیشرفته‌، رنگدانه‌ها را به قطعات کوچکی تجزیه می‌کنند که سیستم لنفاوی قادر به برداشتن و دفع آنها است.

نکته‌ای در مورد سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی شما بخشی از سیستم ایمنی بدنتان است. مردم اغلب سیستم لنفاوی خود را شبیه به سیستم زهکشی می‌دانند. عملکرد اصلی این سیستم دفع مواد بالقوه مضر مانند سموم و مایعات اضافی از بدن است. هنگامی که لیزر برای شکستن رنگدانه‌ها به قطعات کوچک، استفاده می‌شود، بدن شما تشویق می‌شود تا عملکرد سیستم لنفاوی را افزایش دهد و رنگدانه‌های شکسته شده را دفع کند.

 

پاک کردن تاتو با لیزر در چند جلسه صورت می‌گیرد؟

تعداد جلساتی که برای پاک کردن تاتو با لیزر نیاز دارید به عوامل مختلفی از جمله رنگ، تراکم و اندازه خالکوبی بستگی دارد. با این وجود، حتی اگر در یک جلسه، خالکوبی به طور کامل حذف نشود، سیستم لنفاوی بلافاصله پس از انجام لیزر شروع به کار می‌کند و رنگدانه‌های شکسته شده را پاک می‌کند. بنابراین، پس از اولین جلسه، تاتو تا حدودی از بین می‌رود.

به طور متوسط، پاک کردن تاتو با لیزر بین پنج تا هشت جلسه طول می‌کشد. تاتوهای تیره و قدیمی ممکن است فقط به سه یا چهار جلسه نیاز داشته باشند. تاتوهای جدید، متراکم و فلورسنت ممکن است تا 10 جلسه درمانی یا بیشتر برای پاک شدن کامل زمان بخواهند.

لیزر چه رنگ‌هایی را می‌تواند از پوست پاک کند؟

لیزر روی رنگ‌های مختلف به طور متفاوتی تأثیر می‌گذارد، زیرا یک پرتو نور فوق‌العاده متمرکز است. رنگدانه‌های روشن‌تر نور لیزر را بیشتر منعکس می‌کنند. بنابراین، اگر خالکوبی شما دارای رنگ‌های روشن است، نسبت به زمانی که خالکوبی تیره باشد، به جلسات حذف بیشتری نیاز دارید.

آمادگی برای پاک کردن تاتو با لیزر

برای آماده شدن برای پاک کردن خالکوبی‌های ناخواسته با لیزر، باید متعهد شوید که کارهای لازم را انجام دهید تا برای همیشه از شر تاتوها خلاص شوید. هنگامی که برای مشاوره اولیه به مرکز لیزر مراجعه می‌کنید، لیستی از اقدامات مراقبتی قبل از درمان مانند نوشیدن آب زیاد و استفاده از کرم ضد آفتاب به شما ارائه داده می‌شود.

بایدها و نبایدها پس از پاک کردن تاتو با لیزر

ناحیه تحت درمان را خشک و تمیز نگه دارید

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توانید برای مراقبت از پوست خود پس از پاک کردن تاتو با لیزر انجام دهید، خشک و تمیز نگه داشتن ناحیه تحت درمان است. از آب ولرم و یک پاک‌کننده ملایم برای تمیز کردن آن ناحیه استفاده کنید. سپس با یک حوله نرم پوست را خشک کنید.

در طول 72 ساعت اول پس از جلسه لیزر، باید طبق دستور از پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید و ناحیه تحت درمان را با بانداژ بپوشانید. شما باید حداقل هر روز یک بار بانداژ را عوض کنید. هم پماد آنتی بیوتیک و هم پانسمان به تمیز نگه داشتن ناحیه تحت درمان کمک می‌کنند.

در وان، حمام نکنید

در سه روز اول پس از درمان، وسوسه نشوید که در وان آب گرم حمام کنید یا به استخر آب گرم بروید. بخشی از خشک نگه داشتن ناحیه تحت درمان، اجتناب از هرگونه فعالیتی است که باعث خیس شدن آن می‌شود. به جای آن، پوست خود را با دوش آب گرم تمیز کنید و اجازه ندهید آب با فشار بالا مستقیماً به ناحیه درمان برخورد کند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید را به حداقل برسانید

مطمئن شوید که قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب، از ضد آفتاب قوی استفاده می‌کنید. کرم ضد آفتاب خود را هر چهار ساعت یک‌بار تجدید کنید. همچنین باید با دوری از منابع دیگر اشعه ماوراء بنفش، مانند تخت‌های برنزه، از پوست خود مراقبت کنید.

سخن آخر

پاک کردن تاتو با لیزر کاملا موثر و قابل اعتماد و همچنین امن است. برای این کار باید حدود 5 تا 8 جلسه وقت بگذارید و مراقبت‌های خاصی را نیز بعد از هر جلسه انجام دهید.

 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *