پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ - کلینیک تندیس

پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ

در این مقاله قصد داریم در مورد پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ صحبت کنیم. تاتو و سایر روش‌های آرایش دائم و نیمه دائم این روزها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاقه‌مندان زیادی دارند؛ درعین‌حال، در بسیاری از موارد نیز افرادی که اقدام به زدن تاتو کرده‌اند به دلایل مختلف از این کار پشیمان شده و قصد پاک کردن تاتوی خود را دارند. خبر خوب برای این دسته از افراد این است که جای هیچ نگرانی نیست و روش‌های مختلفی برای پاک کردن انواع تاتو وجود دارد. یکی از این راه‌ها که بسیار محبوب و پربازده است، استفاده از لیزر درمانی و پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ (Q-Switch) است. اگر شما هم در مورد پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ کنجکاو هستید، تا انتها ما را همراهی کنید.

پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ - کلینیک تندیس

تاتو چیست؟

تاتو کردن که در گذشته با نام خالکوبی شناخته می‌شد، یکی از روش‌های آرایش دائم و نیمه دائم است که ما را از شر انجام برخی از آرایش‌های روزانه و خسته‌کننده راحت می‌کند یا طرح‌هایی را که دوست داریم روی قسمت‌های مختلف بدن ما ماندگار می‌کند. تاتو به کمک دستگاه و سوزن‌های خاص انجام می‌شود و اساس کار آن به این صورت است که پیگمنت‌ها و رنگ‌دانه‌های مختلف را به کمک سوزن، در عمق ۱ تا ۳ میلی‌متری (لایه درم یا همان لایه میانی پوست) زیر پوست جایگذاری می‌کند تا در برابر عوامل محیطی و شستشو از بین نروند.

روش‌های پاک کردن تاتو

افراد بنا بر دلایل مختلفی مانند استخدام در شغل‌های دولتی، تغییر ذائقه، عدم رضایت از طرح و شکل نهایی و دلایل مختلف دیگر اقدام به پاک کردن تاتو خود می‌کنند. راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد؛ راه‌هایی مانند انجماد (فریز کردن)، جراحی، ساییدن و تراشیدن پوست، لایه‌برداری عمیق، استفاده از محلول‌ها و کرم‌های موضعی، استفاده از نمک یا اسید گلیکولیک و لیزردرمانی.
از بین تمام روش‌های یادشده، پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ از همه محبوب‌تر و پربازده‌تر است. تمام روش‌های دیگر با درد، بی‌حسی و جای زخم و اسکار همراه است. در ادامه با روش پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ بیشتر آشنا خواهیم شد.

پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ

پاک کردن تاتو با استفاده از لیزردرمانی یکی از روش‌های بسیار معروف و پراستفاده در جهان برای خلاص شدن از شر تاتوهایی است که زمانی آن‌ها را دوست می‌داشتیم. لیزری که برای این کار استفاده می‌شود لیزر کیوسوئیچ است. پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ یک روش ایمن، بدون درد، پربازده و بدون نیاز به بیهوشی و بی‌حسی است. به همین دلیل از محبوبیت بالایی برخوردار است.

برخی از کاربردهای لیزر کیوسوئیچ به شرح زیر است:

  • محو کردن کامل تاتو و خالکوبی
  • محو کردن خال‌های مادرزادی
  • از بین بردن لک‌های پوستی، کبودی و لکه‌های قهوه‌ای صورت
  • محو کردن خال و کک‌ومک
  • درمان ملاسما
  • محو کردن جای جوش
  • درمان قارچ ناخن

مواد تاتو باید در لایه‌های زیرین پوست جایگذاری شود، چراکه لایه بیرونی پوست با آسیب‌های احتمالی، اشعه‌های آفتاب، شستشو و روش‌های جوانسازی پوست تجدید می‌شود و این امر منجر به محو شدن آثار تاتو خواهد شد.

مواد تاتو در لایه میانی پوست موسوم به لایه درم و در داخل سلول‌های فیبروپلاست، ماکروفاژها و هیستیوسیت‌ها جای می‌گیرند. این لایه با استفاده از امواج لیزر بدون نیاز به جراحی، برش، بیهوشی و استفاده از مواد شیمیایی در دسترس است.

هزینه پاک کردن تاتو در کلینیک تندیس

شاید در نگاه اول پاک کردن مقداری جوهر از روی پوست چندان سخت به‌نظر نرسد، اما همه چیز به این بستگی به شرایط پوستی شما دارد و به‌طور کلی کار دشواری است.

نحوه پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ

روش کار در پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ به این صورت است که امواج لیزر بسته به نوع مواد و رنگ‌دانه‌های تاتو به ناحیه تاتو شده تابانیده می‌شوند. امواج لیزر با طول موج‌های مشخص و قابل کنترل، رنگ‌دانه‌ها و پیگمنت‌های تاتو را مورد هدف قرار می‌دهند. امواج پرانرژی و متمرکز لیزر، با افزایش حرارت و جنبش مولکولی، رنگ‌دانه‌ها را منفجر کرده و به تکه‌های بسیار ریز تقسیم می‌کنند. سپس این تکه‌ها به کمک سیستم لنفاوی و جریان خون به طرق مختلف از بدن دفع شده و به این ترتیب آثار تاتو محو می‌شوند.

انرژی لیزر با توجه به ماهیت رنگ‌دانه‌های تاتو و تحت طول موج مشخص، فقط رنگ‌دانه‌های تاتو را می‌سوزاند و به سایر بافت‌های بدن هیچ آسیبی وارد نمی‌کند. برای از بین بردن رنگ‌دانه‌های مختلف در لایه‌های مختلف، لیزر کیوسوئیچ از ۳ طول موج مختلف با انرژی و میزان نفوذ متفاوت بهره می‌برد. این ۳ طول موج به شرح زیر هستند:

  • لیزر کیوسوئچ روبی با طول موج ۶۹۴ نانومتر و مدت زمان پالسی ۲۸ تا ۴۰ نانوثانیه که برای کمترین میزان نفوذ در پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • لیزر کیوسوئیچ الکساندریت با طول موج ۷۵۵ نانومتر و مدت زمان پالسی ۵۰ تا ۱۰۰ نانوثانیه.
  • لیزر کیوسوییچ ان‌دی‌یاگ با طول موج ۱۰۶۴ و ۵۳۲ نانومتر و مدت زمان پالسی ۵ تا ۱۰ نانوثانیه.

سایز قطرات جوهری که توسط تاتوکار در عمق ۱ تا ۳ میلی‌متری پوست ما قرار داده شده است، بین ۱۰ تا ۱۰۰ نانومتر است و این قطرات با استفاده از انرژی لیزر کیوسوئیچ به دانه‌های ریزتر خرد می‌شوند. صدای بسیار خفیف خرد شدن دانه‌های جوهر در جلسه لیزردرمانی کاملاً به گوش می‌رسد.

آیا ممکن است لیزر کیوسوئیچ تاتو را پاک نکند؟

استفاده از لیزردرمانی و پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ همیشه جواب نمی‌دهد و در برخی موارد ممکن است اثر عکس از خود برجای بگذارد. عوامل متعددی مانند رنگ پوست، جنس پوست، رنگ پیگمنت‌هایی که برای تاتو استفاده شده است، مدت زمانی که از انجام تاتو گذشته است (توصیه می‌شود تاتوهایی که عمر آن‌ها کمتر از ۶ ماه است را با لیزر پاک نکنید. چراکه تابانیدن لیزر به تاتوهای تازه انجام‌شده، منجر به تمرکز بیشتر جوهر تاتو شده و تعداد جلسات درمانی و هزینه درمان را بالاتر خواهد برد)، ناحیه تاتو (دست، پا، صورت)، تکنیک و عمق کاشت تاتو، در نتیجه پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ مؤثر هستند.

بدون شک پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ یک روش ایده‌آل است، چراکه جای زخم و اسکار باقی نمی‌گذارد و بدون درد است؛ اما این روش با محدودیت‌هایی هم همراه است. این روش نسبتاً گران قیمت است، نتایج آن گاهی غیرقابل پیش‌بینی است و بر روی برخی از رنگ‌دانه‌ها و تاتوها کاملاً بی‌اثر است.

برای مثال تاتوهایی که با پیگمنت‌های آبی تیره و سیاه انجام شده‌اند، تأثیرپذیری قابل قبولی از امواج لیزر دارند؛ این در حالی است که تاتو‌های زرد و سبز رنگ بسیار کمتر به این روش درمانی جواب می‌دهند و تاتوهای قرمز رنگ در اثر امواج لیزر تشدید و پررنگ‌تر می‌شوند. تاتوهای سفید و هم‌رنگ پوست هم در اثر جذب انرژی لیزر به رنگ خاکستری یا سیاه تبدیل می‌شوند.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد روش پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ صحبت کردیم و از نزدیک با روش انجام این کار آشنا شدیم. همچنین متوجه شدیم که پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ یکی از روش‌های درمانی ایده‌آل و محبوب در جهان است، چراکه بدون درد انجام می‌شود و جای هیچ زخم و اسکاری باقی نمی‌گذارد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *