جوانسازی پوست با لیزر CO2 - کلینیک تندیس

مزایای جوانسازی پوست با لیزر CO2

لیزر فرکشنال CO2 یکی از جدیدترین روش‌های درمان آسیب‌های پوستی و جوانسازی پوست است. کلاژن و الاستین دو عنصر ساختاری پوست هستند که به مرور زمان و با افزایش سن میزان این مواد در پوست کاهش می‌یابد، به همین دلیل چروک‌های پوستی ایجاد می‌شوند. لیزر CO2 یک روش موثر برای ازبین بردن چروک‌های پوستی و همچنین برخی دیگر از مشکلات پوستی از جمله لکه، آکنه، جوش و… است. با توجه به کاربرد این تکنولوژی برای از بین بردن چروک‌های پوست، در این مقاله از کلینیک تندیس قصد داریم به معرفی مزایای جوانسازی پوست با لیزر CO2 بپردازیم. با ما همراه باشید.

لیزر CO2 چیست؟

لیزر CO2 سال‌هاست که برای ترمیم پوست و جوانسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در گذشته استفاده از این روش به دلیل داشتن دوران نقاهت طولانی‌ مورد استقبال قرار نمی‌گرفت. امروزه نسل جدید از لیزر CO2 به نام لیزر CO2 فرکشنال در دسترس است که مزایای بسیار زیادی نسبت به روش‌های قدیمی دارد.

لیزر CO2 فرکشنال یک تحول عظیم در زمینه جوانسازی ایجاد کرده است. این روش جوانسازی به پزشک اجازه می‌دهد تا بافت آسیب‌دیده پوست را حذف کند و دوران نقاهت کوتا‌تری نسبت به روش‌های جوانسازی قدیمی دارد. با استفاده از لیزر CO2 نور لیزر به لایه‌های بالایی پوست نفوذ می‌کند و باعث آسیب‌های حرارتی کوچکی می‌شود. همانطور که انرژی گرمایی روی پوست اثر می‌گذارد، این فرآیند، تولید کلاژن و الاستین جدید را تحریک می‌کند. پس از بهبودی پوست، درمان‌های لیزر CO2 می‌توانند خطوط و چین و چروک‌های ظریف، آسیب‌های ناشی از نور خورشید، رنگ پوست، شلی پوست، زخم‌های آکنه و تقریباً سایر مشکلات رایج دیگر را بهبود بخشند.

کاربردهای لیزر CO2

از لیزر CO2 برای دو نوع کاربردهای سریع و کاربردهای تدریجی استفاده می‌شود. منظور از کاربرد سریع، رفع مشکلات پوستی ازجمله منافذ باز، لکه پوستی و روشن شدن پوست است. کاربرد تدریجی لیزر CO2 مرتبط با جوانسازی و ترمیم پوست است. به طورکلی کاربردهای لیزر CO2 عبارتند از:

  • درمان منافذ باز پوست (پوست پرتقالی)
  • لایه‌برداری پوست
  • روشن شدن پوست
  • درمان لکه‌های پوستی (ناشی از آفتاب‌‌سوختگی، بارداری و..)
  • درمان کک و مک و ضایعات پوستی
  • درمان تلانژکتازی ( ضایعات عروقی ک در زیر پوست مشخص هستند)
  • رفع افتادگی پلک و تا حدودی جایگزینی لیزر CO2 به جای عمل بلفاروپلاستی
  • از بین بردن اسکار و جای زخم فرورفته
  • برداشتن خال و ضایعات پوستی برآمده
  • ازبین بردن چین و چروک‌های ریز اطراف چشم، دهان و پیشانی
  • افزایش میزان کلاژن و استحکام پوست
  • جوانسازی و شادابی پوست
  • ازبین بردن ترک‌های پوستی ناشی از افزایش و کاهش وزن یا بارداری

مهم‌ترین کاربرد لیزر CO2 برای جوانسازی و افزایش استحکام پوست از طریق تحریک کلاژن‌سازی است. این فرآیند همواره زیر نظر پزشک متخصص انجام می‌شود و ضمن جوانسازی پوست، منجر به درمان سایر مشکلات پوستی نیز می‌شود.

مزایای جوانسازی پوست با لیزر CO2

ازجمله مزایای جوانسازی با لیزر CO2 نسبت به روش‌های دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوران نقاهت کوتاه‌تر نسبت به سایر روش‌های جوانسازی پوست
  • لایه برداری پوست و تحریک کلاژن‌سازی به صورت همزمان
  • افزایش استحکام پوست از طریق تحریک پوست
  • تخریب بافت پوست به صورت نقطه‌ای برای بازسازی مجدد آن
  • تحریک پوست برای بازسازی از طریق تخریب کنترل‌شده اپیدرم پوست

اثربخشی مشخص و دوران نقاهت کوتاه‌تر از اصلی‌ترین مزیت‌های لیزر CO2 نسبت به روش‌های لایه‌برداری شیمیایی و درم ابریژن است. همچنین لیزر CO2 به عنوان یک روش غیرتهاجمی برای جوانسازی محسوب می‌شود و هیچگونه زخم یا بخیه‌ای ندارد.

نحوه عملکرد لیزر CO2 برای جوانسازی پوست

شیوه عملکرد لیزر CO2 به این صورت است که با استفاده از میسلار وارت یا الکل ابتدا پوست از هرگونه آلودگی پاکسازی می‌شود. سپس با نظر پزشک و در صورت پایین بودن آستانه تحمل درد مراجعه‌کننده، از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. در مرحله بعد با استفاده از دستگاه لیزر CO2، قسمت‌های مشخص پوست را تحت اشعه لیزر قرار می‌دهند. تفاوت اصلی لیزر CO2 فرکشنال با سایر دستگاه‌های لیزر این است که اشعه‌های لیزر فقط در ناحیه موردنظر اعمال می‌شوند، درصورتی‌که در روش‌های جوانسازی قبلی که بر اساس لیزر بودند، اشعه روی کل پوست تاثیر داشت.

مراقبت‌های بعد از لیزر CO2

عملیات جوانسازی پوست با لیزر CO2 معمولا 30 دقیقه طول می‌کشد. با اتمام این فرآیند، پوست دارای مقداری التهاب است که پزشک متخصص برای کاهش این التهاب از کمپرس سرد استفاده می‌کند. در واقع در روش لیزر CO2 برخلاف سایر روش‌های جوانسازی قبلی نیازی به پانسمان نیست، اما کرم زینک اکساید و داروهای آنتی بیوتیک را باید با نظر پزشک مصرف کنید.

پس از لیزر CO2 پوست حالتی مانند آفتاب‌سوختگی دارد و رنگ پوست کمی تیره می‌شود که با گذشت یک هفته به‌تدریج پوست لایه‌برداری شده و محل لیزر بهبود می‌یابد.

بهتر است تا یک هفته در معرض اشعه خورشید قرار نگیرید و برای خروج از منزل حتما از ضدآفتاب مناسب استفاده کنید. در هفته اول پس از لیزر به هیچ عنوان از لوازم آرایشی و شوینده پوست استفاده نکنید. برای اثربخشی بیشتر لیزر، مطابق دستور پزشک از کرم‌های روشن‌کننده و ترمیم‌کننده استفاده کنید.

ماندگاری اثر لیزر CO2 برای جوانسازی چقدر است؟

ماندگاری اثر لیزر CO2 برای هر شخصی متفاوت است اما به‌طور معمول می‌تواند بیش از یک سال دوام داشته باشد. برخی از بیماران تا پنج سال نتایج رضایت‌بخشی داشته‌اند! همچنین خوب است بدانید که درمان‌های لیزر CO2 اغلب با روش‌های دیگری مانند تزریق PRP یا پرکننده‌های اسید هیالورونیک ترکیب می‌شوند تا اثربخشی آنها به حداکثر برسد. یک روتین خوب مراقبت از پوست نیز به افزایش طول عمر اثر لیزر CO2 کمک می‌کند.

لازم به ذکر است که درمان با لیزر CO2 یک راه حل سریع نیست. در عوض، یک گزینه درمانی ارجح در صورت ترکیب با سایر رویکردهای غیرجراحی است که باعث جوانسازی و شادابی پوست می‌شود. به‌طورکلی، لیزر CO2 هنگامی که با یک روتین مراقبت از پوست و محصولات پس از درمان ترکیب شود بهترین عملکرد را دارد.

جمع بندی

لیزر CO2 موثرترین روش جوانسازی و شادابی پوست است. این درمان قوی می‌تواند به شما کمک کند بدون استفاده از جراحی، ظاهری جوان‌تر داشته باشید. در واقع لیزر CO2 نسبت به سایر روش‌های جوانسازی ارجحیت دارد، زیرا بدون ایجاد زخم و بدون نیاز به پانسمان با دوران نقاهت کوتاه‌تر، همواره بیشترین میزان اثربخشی را دارد. توجه داشته باشید که برای انجام این روش درمانی حتما باید به پزشک متخصص و کلینیک معتبر مراجعه کنید.

پس از انجام لیزر CO2 معمولا دکتر 5-7 روز استراحت را توصیه می‌کند. نتایج بازسازی پوست با لیزر CO2 معمولاً طی 3 تا 6 ماه با درمان‌هایی که کلاژن را تحریک می‌کنند، ادامه دارد و در نهایت با گذشت زمان و ساخت کلاژن در پوست، اثربخشی این روش قابل مشاهده است.

هزینه به تعداد جلسات لیزر CO2 مورد نیاز برای از بین چروک‌های پوستی بستگی دارد. برای مشخص شدن قیمت لیزر CO2 و دریافت مشاوره پوستی به کلینیک تندیس مراجعه کنید یا با شماره کلینیک تماس بگیرید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *